dinsdag 15 april 2014

14-jarig meisje opgepakt voor twitteren over aanslag

In Rotterdam is een 14-jarig meisje gearresteerd voor het twitteren over een mogelijke aanslag op een vliegtuig van American Airlines. Dat bevestigt de politie vanmiddag aan het AD. De Rotterdamse politie is zelf op onderzoek uitgegaan en niet door de Amerikaanse autoriteiten gevraagd actie te ondernemen. Tijdens het onderzoek meldde het meisje zich in het bijzijn van een volwassene op een bureau.

Het Twitter-incident vond gisteren plaats. 'Hallo, mijn naam is Ibrahim en ik kom uit Afghanistan. Ik ben lid van al-Qaeda en op 1 juni ga ik iets groots doen'. Deze boodschap twitterde tiener 'Sarah' gisteren naar American Airlines.

Wat mogelijk begon als een grap liep daarna volledig uit de hand. De Amerikaanse vliegtuigmaatschappij riep de hulp in van de FBI en Sarah putte zich uit in excuses om uiteindelijk met een smoes toe te geven.

Tevergeefs zo blijkt nu. Sarah, dan wel @QueenDemetriax_ zoals haar Twitternaam luidde voordat haar account vanochtend offline werd gehaald, is door de Rotterdamse politie gearresteerd.

14 jaar oud
De tweet van @QueenDemetriax_ leverde gisteren en vandaag een ware Twitterstorm op. Nadat haar dreigtweet duizenden keren was geretweet en het aantal volgers van Sarah steeg van 11.000 tot ruim 30.000, begon het meisje met het maken van excuses en het zoeken naar smoezen.


'Ik ben maar 14 jaar oud. Denken ze nu echt dat ik een vliegtuig ga opblazen? Ik ben gewoon stom, ok?!', twitterde @QueenDemetriax_.

'Een kant van mij zegt om de tweet te verwijderen, maar een andere kant zegt 'nee LOL'. Wat te doen?'

Nederlandse
Sarah, de naam die ze in haar account meldde, zei op ongeveer 15 uur afstand van Amerika te wonen en volgens Engelstalige media zou ze Nederlands zijn. Het NOS meldde dat het meisje in het verleden inderdaad honderden tweets in het Nederlands heeft gepost. Ook bevatten sommige tweets GPS-informatie uit Nederland.

Op een gegeven moment berichtte @QueenDemetriax_ zelfs dat Geert Wilders een goede vriend van haar is.

Per ongeluk
Na alle smoezen en al het gedraai gaf Sarah uiteindelijk met een smoes toe: ze had het berichtje een maand geleden al geschreven. Omdat het haar toch geen goed idee leek, had ze de tweet opgeslagen en niet verstuurd. Dat gebeurde een maand later toch, per ongeluk natuurlijk. 'Mijn Twitter sloeg op hol en verstuurde het bericht.'




Bron
Lees ook: Meisje dat dreigtweet plaatste weer vrij

Geen opmerkingen:

Een reactie posten