donderdag 25 september 2014

Vrouw filmt leven in IS-stad Raqqa vanonder nikaab

Een vrouw, met een Kalashnikov om haar schouder, wandelt naar een park met haar kinderen © Screenshot France 2.


Een vrouw heeft de Syrische stad Raqqa, in handen van IS, met gevaar voor eigen leven gefilmd vanonder haar nikaab. In het filmpje zijn beelden te zien van andere vrouwen die gewapend over straat lopen met hun kinderen, beelden uit een internetcafé en een man die haar aanspreekt omdat haar gezicht zichtbaar zou zijn.

De video is gemaakt voor de Franse tv-zender France 2. De vrouw wandelt door de stad en geeft zo een kijkje in het leven in het kalifaat. Ze is verplicht een zwarte nikaab te dragen, net als alle andere vrouwen in de stad. Die zit echter niet helemaal goed: een man roept haar vanuit een auto naar zich toe: 'Kom eens hier! Je moet je beter gedragen in het openbaar. We zien je gezicht.' De vrouw schrikt en biedt haar excuses aan: 'Het spijt me heel erg. Mijn nikaab is een beetje doorzichtig.' De man vervolgt: 'Je moet meer aandacht besteden aan je bedekking. Allah houdt van vrouwen die bedekt zijn.'

Thuis
Even later gaat de vrouw een internetcafé in, waar andere vrouwen via Facebook contact hebben met familie in Frankrijk. 'Ik vertel het je maar gewoon: ik ga niet terug naar Frankrijk, mama. Je moet het maar gewoon accepteren. Ik heb niet al die risico's om hier te komen genomen om weer terug te gaan. Ik heb het naar mijn zin hier.'

Volgens de vrouwen in het internetcafé komen de beelden op de televisie niet overeen met de werkelijkheid. 'Alles wat ik op TV zie is niet waar. Begrijp je dat? Ze overdrijven alles op tv, ik zweer het je.'




Bron
Lees ook: 'IS is zelfvoorzienend geworden'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten