woensdag 4 februari 2015

Vliegroutes Oekraïne niet anders na briefing

Onderdelen van de gecrashte vlucht MH17 van Malaysia Airlines in het oosten van Oekraïne, 100 dagen na het ongeluk. © anp.


De briefing over de veiligheidssituatie in het oosten van Oekraïne door de autoriteiten in Kiev op 14 juli vorig jaar, heeft er niet toe geleid dat vliegmaatschappijen hun vliegroutes veranderden. Dat meldt het kabinet dinsdag in antwoord op schriftelijke vragen van de Tweede Kamer. Drie dagen na de bewuste briefing werd een toestel van Malaysia Airlines vol Nederlanders neergeschoten boven Oost-Oekraïne.

Bij de bijeenkomst in Kiev was ook een diplomaat van de Nederlandse ambassade aanwezig. Er is niets gezegd over het ,,dreigingsbeeld'' in het luchtruim in het oosten. Wel is melding gemaakt van het neerschieten die dag ,,mogelijk door luchtafweer'' van een Oekraïens militair toestel dat op 6200 meter vloog. Daarna sloot Oekraïne het luchtruim in het oosten beneden de 9,7 kilometer.

Sommige luchtvaartmaatschappijen vlogen wel (waaronder Air France, Virgin Atlantic en Lufthansa) en andere niet (British Airways, Korean Air) over Oost-Oekraïne. ,,De briefing van 14 juli, waarin melding werd gemaakt van een neergeschoten Antonov, heeft daarin geen verandering gebracht. Luchtvaartmaatschappijen die over Oost-Oekraïne vlogen zijn dat na 14 juli blijven doen.''

Geen waarschuwing gehad
Tussen maart en juli vorig jaar is er verder geen overleg geweest tussen Nederlandse vliegmaatschappijen en de Nederlandse overheid over de veiligheid van het luchtruim boven Oost-Oekraïne. Andere landen hebben ook niet gewaarschuwd voor de veiligheid van het luchtruim boven Oekraïne, stelt het kabinet. De uitzondering was de Krim, een door Rusland geannexeerd schiereiland in Oekraïne. Het luchtruim hierboven meden Nederlandse luchtvaartmaatschappijen sinds april vorig jaar.

De Oekraïense regering stelde vóór 17 juli de veiligheid in het luchtruim in het oosten ook niet aan de orde. ,,Er is door de Oekraïne geen informatie verschaft waarin de relatie werd gelegd met de veiligheid van het luchtruim van Oost-Oekraïne''. Er is daarover ook geen ,,specifiek overleg'' geweest. Nederlandse autoriteiten hebben de risico's van het luchtruim ook niet aan de orde gesteld omdat daarvoor ,,geen aanleiding'' was.

Oppositie niet tevreden
Oppositiepartijen CDA en D66 blijven met vragen zitten over de vlucht van MH17 en de veiligheid van het luchtruim. Volgens Sjoerd Sjoerdsma (D66) is het nog steeds onduidelijk of het vliegen boven conflictgebieden zoals Irak en Syrië momenteel ,,structureel goed geregeld'' is. CDA'er Pieter Omtzigt wil onder meer weten wie toestemming gaf voor de vluchtroute van MH17.




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten