vrijdag 6 februari 2015

Vrouw vindt tongetende parasiet in blik tonijn

Zoe Butler uit het Britse Nottingham kreeg de schrik van haar leven toen ze een blik tonijn opentrok. De 28-jarige Butler trof naar eigen zeggen een 'bijna buitenaards wezen' aan. Het bleek een zeepissebed te zijn.

Toen Butler het blikje van het merk Princes opende, zag ze het diertje tussen de tonijnstukken zitten. ,,Ik zag een soort paarsachtig druppeltje. Met mijn vork duwde ik het omhoog en draaide het om. Toen keken twee diepzwarte oogjes naar mij,'' vertelt de geschrokken Butler tegen het Britse dagblad The Mirror. ,,Ik maakte direct een foto en stuurde deze naar de producent.''

Parasiet
Princes bood meteen excuses aan en beloofde het incident te onderzoeken. Butler hoeft geen nieuw blikje tonijn of iets anders voor het voorval. ,,Ik wil dat er een onderzoek naar de oorzaak komt om te voorkomen dat dit ook bij andere mensen gebeurt.''

Na onderzoek blijkt het om een Cymothoa exigua te gaan. Het dier grijpt zich vast aan de tong van baarsachtigen en neemt bloed op.

Vissentongen
Het is moeilijk vast te stellen hoe de pissebed in het tonijnblikje terecht kon komen. ,,Het lijkt mij dat de tonijn, voor hij gevangen werd, een vis at die zo'n parasiet op zijn tong had,'' speculeert Joris van Kessel, deskundige op het gebied van zeedieren bij Sea Life. ,,De pissebed voedt zich alleen op kleinere baarsachtigen.''




Daily MirrorGeverifieerd account‏@DailyMirror

Geen opmerkingen:

Een reactie posten