maandag 6 juli 2015

Australische zakenman betaalt pensioen huilende Griek

Photo published for Man vows to fly to Greece and pay pension of man seen weeping at bank

Man vows to fly to Greece and pay pension of man seen weeping at bank




Een Australische man is vastbesloten de 77-jarige Giorgos Chatzifotiadis, die vorige week het schrijnende gezicht werd van de Griekse crisis, op te sporen. De gepensioneerde werd huilend tegen de gevel van een Griekse bank gefotografeerd nadat hij voor de vierde keer op rij geen geld kon opnemen bij de bank.

Het was een beeld dat niemand onberoerd liet, maar zakenman James Koufos ontdekte algauw dat het om een oude schoolvriend van zijn overleden vader ging. Hij wil nu graag voor het pensioen van de man betalen, want 'dat zou mijn vader gewild hebben'.

Het was Koufos' moeder, die nog in Griekenland woont, die hem op de link met hun familie wees nadat ze de iconische foto had gezien. 'Ze was erg emotioneel aan de telefoon en zei: 'dat was een heel goede vriend van je vader, ze zijn samen naar school geweest', aldus Koufos tegen de Australische nieuwssite news.com.au.

Erfenis
'Ik heb een relatief welvarend leven hier in Sydney - en om iemand te zien die heel zijn leven hard gewerkt heeft en niet eens een pensioen kan krijgen om zijn vrouw en familie eten te geven, dat is niet correct', zegt de zakenman die een bedrijf in de Australische hoofdstad runt.

Koufos deed via Facebook een publieke oproep om contact met de man te krijgen, zodat hij voor diens pensioen kan betalen: 'Deze man is een oude schoolvriend van mijn overleden vader! Gap Finance en ik zullen het pensioen van deze man betalen gedurende 12 maanden en langer! Zo lang als nodig! 170 euro per week? Wij geven hem 250 euro!'

Contact
Koufos wil zijn vaders erfenis gebuiken om Chatzifotiadis te helpen. Sinds hij het bericht maandagochtend op Facebook plaatste heeft hij ook al zo'n vier tot vijfduizend euro ontvangen van andere mensen die willen helpen. 'Ik heb er heel wat aandacht om gekregen, maar het draait niet om mij', aldus Koufos. 'We zijn allemaal mensen en wanneer iets ons raakt, reageren we soms zonder na te denken - en dat is wat er gebeurde toen ik dit zag. Ik wist dat ik moest helpen.'

Volgens de Daily Mail zou Koufos intussen over het adres van de man beschikken, maar contact leggen loopt iets moeilijker. Hij is dan ook van plan om een dezer dagen naar Athene te reizen om de man persoonlijk op te zoeken.




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten