woensdag 30 september 2015

Britse toerist in vliegtuig bijna gedood door vioolspin

© Thinkstock.


Een Britse toerist die de reis van zijn leven maakte, verloor bijna zijn been nadat hij gebeten werd door een gevaarlijke spin. Bizar genoeg werd hij gebeten in een passagiersvliegtuig.

Jonathon Hogg, een Britse advocaat, had vijf maanden vakantie genomen om in een opvangcentrum voor orang-oetans in Borneo te werken. Van daaruit wilde hij naar Zuid-Afrika reizen om er te gaan duiken. Van dat laatste plan kwam echter niets terecht: Hogg werd tijdens zijn vlucht van Qatar naar Zuid-Afrika gebeten door een giftige vioolspin, schrijft The Independent.

Het vliegtuig was al zes uur onderweg, toen Hogg een lichte stekende pijn in zijn been voelde. ,,Ik deed het licht aan en zag een spin over de vloer kruipen, net voor ik twee stewardessen: 'Spin!' hoorde roepen. Ik wist niet zeker of ik gebeten was, want het deed niet echt pijn".

Barst
Enkele uren later was het been van Hoggs heel erg gezwollen en blauw. Toen de pijn de volgende dag nog erger werd en zijn been zwart begon te kleuren, haastte hij zich naar het ziekenhuis. ,,De pijn is niet te vergelijken met iets anders dat ooit ervaren heb. Toen ik in het ziekenhuis kwam, barstte mijn been open, er was etter, het was zwart. Het was een echt zootje. Ze vertelden me dat ik mijn been verloren zou hebben of dat ik zelfs gestorven zou zijn als ik later was gekomen. Het was heel beangstigend", aldus de man.

Vleesetend
De dokters stelden vast dat Hogg gebeten was door een vioolspin: de beet is giftig en kan zelfs fatale gevolgen hebben. Hij werd dan ook met spoed geopereerd. Het gif dat een vleesetende bacterie bevat, had al een groot stuk van het vlees van de man weggevreten. De dokters sneden een deel van zijn been weg om verdere verspreiding te stoppen.

Hogg verbleef een maand in het ziekenhuis in Zuid-Afrika, onderging drie operaties en een huidtransplantatie. Die laatste sloeg niet aan, dus hij moet waarschijnlijk nog een keer onder het mes.

Horrorfilm
Het duurde even voor de man de ernst van de situatie in zag:,,Ik besefte het pas echt wanneer ze de verbanden afnamen en ik zag wat er van mijn been overbleef. Het leek op iets uit een horrorfilm. Ze hadden zoveel moeten wegsnijden. Ik was er kapot van.''

Hogg, een fanatiek sporter, is nu doodsbenauwd om weer te vliegen en is bang dat hij nooit meer aan sport kan doen. Hij neemt gerechtelijke stappen en klaagt Qatar Airways aan: tot nu toe weigert de luchtvaartmaatschappij haar verantwoordelijkheid voor het gebeuren op te nemen. ,,Niemand hoort mee te maken wat ik beleefd heb en als de luchtvaartmaatschappij een fout heeft gemaakt, dan moet ze haar verantwoordelijkheid nemen'', zegt hij.

Volgens zijn advocaat is het de taak van Qatar Airways om zijn passagiers te beschermen en ervoor te zorgen dat er pestbestrijding actief is op de vliegtuigen.




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten