maandag 10 augustus 2015

Ontvoerde tiener op Facebook: Ma, help me! Ik ben ontvoerd

LA Tukerangi is sinds zaterdag vermist en smeekte haar moeder en zus om hulp. © Facebook.


Het is mogelijk het meest afschuwelijke bericht dat een moeder kan krijgen. ,,Mama, ik ben ontvoerd. Help me aub!" Dagen later is LA Tukerangi nog altijd in handen van haar kidnapper en de politie heeft de dader nog altijd niet op het spoor. Het berichtje op Facebook is het laatste teken van leven van de Nieuw-Zeelandse tiener. Dat berichtten Australische media.

De 15-jarige LA kon de bewuste noodkreet nog achterlaten op haar facebookpagina en zou ontvoerd zijn door Dean Wayne Whakatau, een 36-jarige die eerder al veroordeeld werd voor ontvoering. LA wist ook nog haar zus te bereiken die vervolgens de politie kon alarmeren.

Haar moeder, Marie Tukerangi is doodsbang en vreest voor het leven van haar oogappel. ,,Toen ik het vernam, werd ik stil. Ik was verdwaasd en verlamd. We willen dat ze gewoon weer gezond naar huis kan komen. We willen ook weten dat we haar opnieuw gaan terugzien."

Bekende?
Hoe ze in de handen van de misdadiger terechtgekomen is, blijft voorlopig nog onduidelijk. Volgens berichten zou Dean de geadopteerde broer zijn van het vriendje van LA. Volgens andere berichten zou ze een paar weken in het gezelschap van de ontvoerder vertoefd hebben en werden ze een koppeltje, waarna hij besloot om haar te kidnappen. Volgens haar moeder werd ze in de auto van Dean gedwongen na een ruzie voor de woning van haar vriendje, het broertje van de misdadiger. De twee werden het laatst gezien in Rotorua op een paar honderd kilometer van Auckland, waar ze ontvoerd werd. ,,Ik wil dit allemaal niet meemaken en ik wens het ook niemand toe", aldus haar moeder in de New Zealand Herald.

Volgens de familie van de ontvoerder valt hem weinig te verwijten. Ze wijzen erop dat de twee een relatie begonnen waren en dat ze hem niet mogen veroordelen op basis van zijn verleden. ,,Ik ken zijn verleden, en dat maakt het allemaal erger dan het is. Ik weet dat wat hij doet, verkeerd is maar ik wil dat iedereen de waarheid kent en de waarheid is dat ze gelukkig met hem was", aldus de 17-jarige zus van Whakatau.

De moeder van het ontvoerde meisje spreekt de bewering stellig tegen. ,,Het is al meer dan drie weken geleden dat ze verklaarde gelukkig te zijn met hem. Maar intussen is de situatie wel degelijk veranderd", weet de moeder. ,,Ze smeekte mij en haar zus om hulp. En we weten nu niet wat ze allemaal doormaakt." Haar vader Chris smeekte om zijn dochter veilig en wel terug te brengen. ,,Zet haar aub af bij een politiebureau", zei Chris Tukerangi dinsdag op de radiozender Radio New Zealand. ,,We willen onze dochter terug."

De politie laat in een verklaring weten dat ze bezorgd is om de situatie en dat ze geen idee heeft waar precies het meisje nu is. Er is een aanhoudingsbevel uitgevaardigd en de bevolking heeft het advies gekregen om hem niet te benaderen. In 2005 haalde de ontvoerder de kranten met zijn spectaculaire ontsnapping uit een politiebureau via het plafond. Hij was toen net opgepakt wegens verkrachting.




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten