maandag 5 oktober 2015

Studente ontdekt nieuwe diersoort bij eerste opgraving

Carissa Raymond (midden) met haar collega's Sarah Shelley, Eric Davidson, Steve Brusatte en Ross Secord tijdens veldwerk in New Mexico. © reuters.


De Amerikaanse studente Carissa Raymond had anderhalf jaar geleden niet kunnen bevroeden dat ze tijdens haar eerste fossielenjacht meteen een nieuwe diersoort zou ontdekken. Nu blijkt dat de botresten horen bij de Kimbetopsalis Simmonae, een beverachtig zoogdier dat ongeveer 65 miljoen jaar geleden leefde.

,,Ik wist dat ik iets had gevonden dat anders en groot was en erg interessante tanden had'', zei Carissa Raymond tegen de Amerikaanse krant Journal Star. Ze deed haar vondst in mei 2014 in de San Juan-bekken, in het noordwesten van New Mexico. De tweedejaarsstudent zag een kleine rij zwarte tanden uit de grond steken. ,,Maar ik had geen idee dat ik op iets nieuws was gestuit.''

Carissa wikkelde de versteende jukbeenderen en een stukje schedel in wc-papier en bracht de stokoude botten naar Thomas Williamson, die als conservator is verbonden aan het New Mexico Museum of Natural History and Science. ,,Toen Carissa deze dingen had gevonden en naar me toe had gebracht, vermoedde ik al snel dat dit een nieuwe ontdekking was'', schreef Williamson in een artikel van de Universiteit van Nebraska. ,,Zoiets had ik nog nooit gezien.''

Volgens de Zoological Journal of the Linnean Society leefde de diersoort zo'n 65 miljoen jaar geleden. Onderzoekers vermoeden dat het knaagdier ongeveer twintig kilogram woog.

Beginnersgeluk
Carissa is sindsdien op zoek gegaan naar meer fossielen, maar zonder succes: haar andere vondsten kunnen tot dusver niet tippen aan haar allereerste. ,,Dit was beginnersgeluk'', zei Raymond. ,,Maar ik had wel erg veel geluk!''




Zo zou het zoogdier er hebben uitgezien. © University of Nebraska-Lincoln.



Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten