zondag 15 januari 2012

'Iedereen duwde, gilde, er was totale paniek'

Zangeres Justine Pelmelay. © KIPPA

Zangeres Justine Pelmelay bevond zich met haar partner op het ongelukkige cruiseschip de Costa Concordia. Na een lange reis is de voormalige Eurovisie Songfestival-deelneemster vandaag teruggekeerd naar Nederland. Vlak voordat het schip kapseisde zong ze nog in het theater van het schip.

Wanneer dacht je: nu gaat het fout?
'Ik voelde een trilling onder mijn voeten, dat was raar. Intussen keek ik in het theater naar een illusionist. Zijn toneeldoek hing ook al zo raar schuin. Toen ik een rolstoel voorbij zag rollen wist ik: dat klopt echt niet. Vlak daarna gingen de lichten uit, vielen er glazen en brak de paniek uit.'

Wat heb je moeten doen om je hachje te redden?
'Het schip hing al erg scheef. We zochten reddingsvesten en een sloep om onszelf in veiligheid te stellen. Dat was een verschrikkelijke ervaring. Je denkt dat zo'n procedure wel geoefend is, maar dat viel erg tegen. We zaten hutje mutje en iedereen trok, duwde en gilde. Grote paniek en dat in zeven talen. We vlogen zelfs nog met de sloep tegen de zijkant van het schip aan omdat er een katrol vastliep.'








Toen kwam je op een eilandje terecht. Wat gebeurde daar?
'Er werden mensen gereanimeerd en iedereen zocht bekenden. Dan vroegen ze aan mij, omdat ik net gezongen had en ik het wel zou weten, of ik een familielid had gezien. Ik kon ze niet helpen, vreselijk. Het was ook koud, er was geen water en het duurde uren voor we opgevangen werden. En dan weer met z'n allen op een schip naar het vasteland, erg angstig.'

Naar nu bekend is, ging de kapitein eerder van het schip af dan veel passagiers.
'Ja, dat vind ik zo afschuwelijk. We zagen hem eerder veel in bars rondhangen maar als puntje bij paaltje komt, is hij weg. Ik heb wel veel waardering voor de bemanning. Die hebben geholpen waar ze konden. Die hebben ons echt gered.'

Heb je de film Titanic gezien?
'Nee, nog niet, maar misschien zou dat goed zijn voor mijn verwerking.' (Redactie/ANP)

Bron:
Lees ook: Zorgen om Justine Pelmelay: Wekt de indruk op te willen geven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten