maandag 16 april 2012

Vrouw die lijdt aan zeldzaam visgeursyndroom op dieet om niet te stinken

Een vrouw uit het Britse York verloor 38 kg nadat ze al twee jaar op een dieet van fruit en groenten leeft. En dat allemaal opdat ze niet meer naar vis zou ruiken.

De 34-jarige Claire Rhodes heeft de zeldzame aandoening Trimethylaminuria (TMAU), ook wel bekend als het visgeursyndroom. Hierdoor is haar lichaam niet in staat om de stof trimethylamine, die in producten zoals melk en eieren zit, goed af te breken.

Mensen met deze aandoening bouwen een concentratie trimethylamine op in het lichaam die uiteindelijk via zweet, urine en de adem vrijkomt en een karakteristieke vislucht heeft. De diagnose werd vorig jaar vastgesteld, maar de ongelukkige geur achtervolgt Claire al sinds haar twintigerjaren. Ze werd vaak uitgescholden op straat en moest er haar job als verzorgster in een rusthuis door opgeven.

Strikt dieet
Maar dankzij haar extreme dieet kan Claire haar visgeur nu onder controle houden en tegelijkertijd gewicht verliezen. "Ik eet alleen nog groenten en fruit. Daardoor ben ik 38 kg afgevallen. Het dieet valt me soms zwaar, maar ik moet er mij aan houden. Anders kan ik niet buitenkomen. Nu kijken mensen me niet na en roepen ze geen gemene dingen. Ik herleef."

Claire nam vroeger tien douches per dag. Van familieleden kreeg ze vaak de opmerking dat ze niet lekker rook. "Op een avond was ik mijn tanden aan het poetsen voor het uitgaan. Mijn zus zei me dat ik maar beter drie keer mijn tanden kon poetsen omdat ik stonk. Ik dacht dat het een typische opmerking was die zussen maken, maar steeds meer mensen gaven me dergelijke opmerkingen. Ik begon me extreem veel te wassen."

Extreem tanden poetsen
Claire besloot een arts te raadplegen en onderging verscheidene onderzoeken en tests. "Ik liep de deur van mij huisdokter plat. Ik leek wel een hypochonder. Ik dacht dat de geur afkomstig was van mijn tanden. Daardoor loog ik tegen mijn tandarts en vertelde ik hem dat ik ernstige tandpijn had zodat hij enkele tanden moest trekken. Ik poetste mijn tanden tot 20 keer per dag, zo hard ik kon."

Uiteindelijk werd de diagnose vastgesteld nadat ze in een programma over het syndroom had gehoord. "Ik wist onmiddellijk dat ik ook leed aan de aandoening. Mijn dokter was mijn bezoeken tegen dan al beu en zei dat dat vrijwel onmogelijk was omdat het zo een zeldzame ziekte is. Hij stemde er uiteindelijk toch mee in mij te onderzoeken en moest vaststellen dat ik gelijk had. Hij heeft zich onmiddellijk verontschuldigd. Ik was zo gelukkig."






Volharding
Een diëtist zette Claire op een streng dieet en droeg haar op om een aantal voedingsmiddelen te schrappen. Heel veel voedingsmiddelen veroorzaken een visgeur, waardoor het dieet van Claire zich beperkt tot aardbeien, peren, wortelen, rapen, aardappelen en sla. Ook kan ze kleine porties honing, rijst en brood eten (wel enkel als het versgebakken is). "Op vrijdags trakteer ik mezelf soms op afhaalmaaltijden. Dan sluit ik me een gans weekend op," vertelt ze.

"De geur was vroeger vaak ondraaglijk. Mijn collega's dachten dat ik me niet waste. Er werd vaak achter mijn rug gepraat." Claire ondernam zelfs een zelfmoordpoging, waarna ze een therapeut moest bezoeken en antidepressiva begon te slikken. Gelukkig heeft ze zich sterk kunnen houden. "Dankzij mijn vier kinderen hield ik vol. Moest ik hen niet hebben, zou ik hier niet meer zijn," besluit ze.

Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten