woensdag 2 mei 2012

Britse is allergisch voor bijna alles, ook zichzelf

De 41-jarige Vicki McNamara uit Engeland lijdt aan een levensbedreigende aandoening die hevige allergische reacties veroorzaakt. Een wespensteek 15 jaar geleden veranderde haar leven.

Vicki leeft als een gevangene in haar eigen huis. Wanneer ze zich toch naar buiten waagt, moet ze een masker en handschoenen dragen. 'Het is te gevaarlijk om iemand binnen te laten. De minste geur -een wolkje parfum, rook of aftershave in de lucht- kan me dagen ziek maken. Ik ben allergisch voor zowat alles - het is makkelijker om te zeggen waar ik niet allergisch voor ben,' vertelt ze aan The Sun.

Familieleden moeten communiceren via het raam. Op een bordje aan de deur staat geschreven: 'enkel op afspraak' om onverwacht bezoek op afstand te houden. 'Zelfs in huis loop ik een groot risico. Ik houd de ramen dicht, voor het geval iemand voorbijloopt die aan het roken is. Anders word ik op slag misselijk,' aldus Vicki.

Eten stelt een ander probleem. Bijna alles wat ze eet vormt een gevaar. Ze overleeft op fruit, groenten uit de eigen tuin en eieren van haar kippen. Ook moet ze tandpasta, zeep en deodorant zonder formaldehyde laten voorschrijven door de dokter.

Ziekenhuis
Dit jaar werd ze al 2 maal opgenomen in het ziekenhuis. Zo veroorzaakte onder andere een verdoving bij de tandarts een allergische reactie. Ironisch genoeg maakt een ziekenhuisverblijf haar nog zieker, aangezien ze allergisch is voor het wasmiddel waarmee het bedlinnen wordt gewassen.

'Ik krijg een branderig gevoel over mijn hele lijf. Mijn bloeddruk daalt, mijn hoofd voelt zwaar aan, mijn hart gaat tekeer, ik kan moeilijk ademen. Het voelt aan alsof ik verstik. Daarna verlies ik het bewustzijn. Meestal kom ik enkele dagen later terug bij, maar ik ben bang dat het me ooit eens fataal zal worden.'







Wespensteek
Haar allergieën begonnen nadat ze 15 jaar geleden gestoken werd door een wesp. 'Ik kroop huilend in bed en werd 3 dagen later wakker. Ik herinner me nog dat ik telkens wakker werd en naar de klok keek, waarop ik opnieuw in slaap viel. Erg angstaanjagend.'

Door de wespensteek is haar immuunsysteem aangetast. Zo raakte ze allergisch voor alledaagse dingen. Vicki had geen idee welke impact de wespensteek zou hebben op haar leven tot ze een ijsje at. 'Ik begon te niezen, een uur aan een stuk, mijn ogen zwollen op en ik verloor het bewustzijn.'

Optimisme
Maar ondanks de permanente dreiging, blijft ze verrassend optimistisch. Ze weigert haar liefde voor paarden op te geven - ook al heeft ze last van ernstige neusbloedingen telkens wanneer ze gaat rijden.

Ook een relatie is uit den boze. Vicki vertelt: Ik vind het niet erg om alleen te zijn. 'Het zou bijna onmogelijk zijn om te leven met al mijn allergieën en een gezin of partner te hebben. Ik heb nooit de behoefte gevoeld om een partner te vinden. Ik heb al veel meegemaakt. Maar ondanks alles, ben ik gelukkig. Het heeft me sterker gemaakt. Wat er met mij is gebeurd zou ik niemand toewensen, maar het heeft mijn leven ten goede veranderd.'

Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten