zaterdag 23 maart 2013

Nieuwslezer TV Rijnmond verder als vrouw

Haar omgeving weet het al jaren, de oud-collega's nog maar net. Voormalig nieuwslezer Geert-Willem Overdijkink heeft zich nooit man gevoeld. Hij stopte onlangs bij TV Rijnmond en gaat verder als vrouw. 'Er valt een last van mijn schouders.'

De afgelopen twintig jaar was Geert-Willem Overdijkink vrijwel dagelijks bij TV Rijnmond in beeld als de ietwat bleke journaalpresentator en verslaggever van serieuze nieuwsfeiten. Buiten zijn werk was hij evenwel Monica, een verzorgde, goedlachse vrouw met blond haar, bloswangen en vuurrode lippen. 'Als ik mezelf op tv zag als man was het net of ik naar iemand anders zat te kijken,' vertelt ze in het AD.

Als kind trok Overdijkink al graag de kleren van zijn moeder aan. Maar benoemen kon hij zijn voorkeur voor vrouwelijke zaken toen nog niet. 'Later doste ik me één keer per maand uit als vrouw, toen twee keer, vervolgens ieder weekeinde. De laatste vijf jaar was ik buiten TV Rijnmond alleen nog maar vrouw. Ik zag er steeds meer tegenop om maandagmorgen als man de deur uit te moeten gaan voor mijn werk.'

De reorganisatie bij de lokale omroep was voor Overdijkink aanleiding om te doen wat hij al heel lang wilde: stoppen als man en alleen nog maar vrouw zijn. 'Omdat het werk van tv-journalist zo verschrikkelijk leuk was heb ik het lang volgehouden om twee levens te leven. De reorganisatie was een mooi moment om uit de kast te komen. Er is een last van mijn schouders gevallen. Het is verschrikkelijk fijn mezelf te kunnen zijn.'






Haar ouders moesten er een aantal jaar geleden wel even aan wennen dat ze geen twee dochters hadden, maar drie. 'Inmiddels hebben ze het helemaal geaccepteerd.' Net als Monica's omgeving. 'Mijn vriendin is ook een transvrouw. Ze is op mij verliefd geworden als vrouw. De man Geert-Willem kreeg ze erbij. Ze is heel blij dat ik nu deze stap heb genomen.'

Het is alweer tien jaar geleden dat Monica voor het eerst in Rotterdam als vrouw de tram in stapte. Het was aan het einde van de middag, de scholen waren net uit. 'Een tram vol kinderen heeft me uitgelachen. Het was geen handig tijdstip natuurlijk, maar ik had mijn schroom wel meteen overwonnen.' De reacties op straat vallen Monica reuze mee. 'Soms word ik wel nagewezen of nageroepen, maar ik zit meestal goed genoeg in mijn vel om daar tegen te kunnen.'

Gisteravond had Monica haar grote coming out bij haar eigen vertrouwde zender, vandaag volgt de krant. 'Enige ijdelheid is mij niet vreemd,' verklaart ze die keuze. Maar Monica heeft ook een missie. 'Ik wil een voorbeeld zijn voor andere transgenders. Er zitten er nog zoveel in de kast.'

Bron bekijk de foto 's

Geen opmerkingen:

Een reactie posten