donderdag 2 januari 2014

Britse flessenpost na 23 jaar in Zeeland


© Thinkstock.


Een brief in een fles van een destijds 10-jarig Engels meisje is liefst 23 jaar later gevonden door een Nederlands paar in Zeeland. De inmiddels 33-jarige Zoe Averianov had de fles in september 1990 in zee gegooid bij het Engelse Hull, honderden kilometers verderop, toen ze met de veerboot ging. De vinders Jacqueline en Pieter Piket schreven terug en inmiddels is contact ontstaan.

'Mijn ouders kwamen op visite met Kerstmis en ze hadden een brief bij zich geadresseerd aan mij onder mijn meisjesnaam, Lemon', aldus de verbaasde Britse tegen Britse media. 'Het eerste wat ik zag was mijn kinderhandschrift en mijn briefje waarin ik schrijf wie ik ben en over mijn huisdieren en hobby's. Ik werd er een beetje emotioneel van'.

Dat was ook het gevoel aan de Nederlandse kant van de Noordzee. 'We waren wat ontroerd. Zij was ongeveer zo oud als onze dochter toen. Het is wonderlijk dat het briefje zo lang op zee heeft gedobberd en toch ergens is aangekomen', vertelt vindster Jacqueline Piket



Hond dol op petflessen

Zij en haar man vonden de plastic fles in de dagen voor Kerstmis tussen de aangespoelde rommel op een verlaten stukje bij de Oosterscheldedijken tussen Serooskerke en Zierikzee. 'Als we geen hond hadden gehad die dol is op petflessen, dan hadden we hem nooit gevonden', aldus Piket, die nog even aan grap dacht.

Inmiddels zijn foto's uitgewisseld en is heen-en-weer geschreven tussen het Nederlandse paar en de Britse vrouw. 'Het is heel gek maar het geeft een gevoel van familie, een gevoel van verbondenheid', vertelt de Serooskerkse.

In de brief schrijft het meisje dat ze op reis is naar Duitsland, van ballet houdt en dat haar hamster Sparkle heet. Ze vraagt of de vinder terugschrijft, omdat dat haar 'heel erg leuk lijkt'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten