vrijdag 19 juni 2015

Dankzij ondervoede kinderen minder voedselverspilling

© Thinkstock.


Een Zwitsers hotel claimt een succesvolle aanpak gevonden te hebben in de strijd tegen voedselverspilling. In de ontbijtzaal van het Monopol Hotel in Luzern hangen foto's van ondervoede kinderen met daarbij de oproep vooral geen eten weg te gooien.

Foto's van uitgemergelde Afrikaanse kinderen moeten gasten van het viersterrenhotel met de neus op de feiten drukken. 'Ondervoede kinderen sterven, terwijl we in Zwitserland eten laten staan en weggooien', staat bij één van de foto's geschreven. Op een andere foto is een gier te zien die lijkt te wachten tot het jongetje naast hem zijn laatste adem uitblaast.

Mandarijn
Ook staan in de ontbijtzaal bordjes met daarop een boodschap. In twee talen, Engels en Mandarijn, wijst het hotel zijn bezoekers op hun verantwoordelijkheid, want ongeveer 35 procent van de gasten is van Aziatische komaf: 'Goedemorgen beste gasten. Om ethische en morele redenen gooien we in Zwitserland geen eten weg. Schep slechts datgene op uw bordje, waarvan u denkt dat dit voldoende is. Bedankt voor uw begrip.'

De reacties op de actie van het hotel zijn overwegend positief, beweert manager Brigitte Heller (51) in de Zwitserse krant Blick. ,,Ik kreeg honderden mails en veel brieven met uitsluitend positieve reacties.''

Hart
Ze zegt dat ze veel bijval krijgt van de gasten van het hotel. ,,Het raakt me in mijn hart als iemand eten weggooit'', verklaart Heller haar drijfveer. ,,Het is voor mij dan ook een groot streven voedselverspilling terug te dringen.''

Ze is niet bang dat potentiële gasten door haar aanpak het hotel links laten liggen. Eerder zei ze in Blick: ,,Ik probeer het verschil te maken. Ik kan niet de hele wereld veranderen, maar dit is een begin.''




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten