dinsdag 16 juni 2015

Last van hooikoorts? Eet een pissebed!

Elke dag een pissebed eten. Het is misschien niet zo smakelijk, maar het zou wel helpen tegen hooikoortsklachten, dat beweren tenminste mensen die lijden aan de vervelende pollenallergie. ,,Met een smoothie glijdt hij zo naar binnen.''.

Het hooikoortsseizoen is in volle gang en dat betekent loopneuzen, niesbuien en rode ogen. Hoewel er officieel nog geen medicijn tegen is, lijkt het dagelijks eten van een pissebed te werken.

Jossine Modderman, hoofdredacteur van LindaNieuws, verorberde sinds gisteravond drie pissebedden en is van haar klachten verlost. Alles had ze al geprobeerd. Tot lezers haar, na verschijning van een artikel over hooikoorts, tipten eens een pissebed te proberen. Het eerste slachtoffer was snel gevonden onder haar tuintegel. Even het zand eraf schudden en klaar!
Menu

,,Ik ben best een avontuurlijk persoon,'' vertelt Modderman lachend. ,,Dus ik dacht: ik ga dit gewoon doen. Het blijft een beetje een gore gedachte, maar met een smoothie glijdt hij zo naar binnen. Bovendien is het puur natuur.''

Haar dappere actie wierp vruchten af. De klachten verdwenen. ,,De volgende ochtend had ik nergens last van en collega's vonden ook dat ik er stukken beter uitzag,'' aldus Modderman. Enthousiast over haar nieuwe 'medicijn' verorberde ze nog een pissebed 'deze kriebelde een beetje in mijn mond' bij het ontbijt én nog eentje tijdens de lunch. Of het kleine kreeftachtige diertje met een voorliefde voor donkere vochtige plekjes, een vaste plek op haar dagelijkse menu krijgt, is nog onduidelijk
.
Avondeten

,,Nu heb ik nergens last van. Maar om nu elke avond in mijn tuin de pissebedden voor het avondeten bij elkaar te scharrelen, zie ik ook weer niet zitten,'' verklaart Modderman. Ze geeft toe dat haar plotselinge 'genezing' ook best 'tussen de oren kan zitten'. ,,Maar voor mij - en vele duizenden anderen - werkt dit blijkbaar. Ik ben van mijn klachten af en dat is het belangrijkste.''

KNO-arts Ranny van Weissenbruch stelt dat er wel degelijk een verklaring is voor de heilzame werking van het diertje. Pissebedden bevatten namelijk dezelfde moleculen als een stof die een allergische reactie veroorzaakt bij hooikoortspatiënten. ,,Bij pissebedden is de concentratie moleculen hoger. Als je lang op een pissebed kauwt en dat lekker vindt, dan heeft dat hetzelfde effect als immunotherapie", vertelde hij eerder deze week aan RTV Drenthe.

Pollenhor
Bioloog en hooikoortsdeskundige Arnold van Vliet van de Wageningen Universiteit zet hier vraagtekens bij. ,,Eerlijk gezegd ben ik het wetenschappelijk bewijs hiervoor nog niet tegen gekomen.'' Hij adviseert mensen hun klachten op andere manieren te bestrijden, bijvoorbeeld door op juiste tijden medicijnen te nemen of een pollenhor voor hun raam te monteren.

Maar hoe verklaart hij dat blijkbaar veel mensen wel baat hebben bij een dagelijkse pissebed? ,,Het kan heel goed tussen de oren zitten. Ik zou die pissebedden lekker onder hun steen laten zitten.''



Pissebedden houden van donkere vochtige plekjes, bijvoorbeeld onder een steen of in houtmolm. © Thinkstock




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten