vrijdag 19 juni 2015

Vrouw werd levend begraven door beer, overleefde de aanval

Een Russische vrouw die werd aangevallen door een beer, mag van geluk spreken dat ze het overleefde. De beer begroef de zwaargewonde vrouw, als maaltijd voor later. De 55-jarige Natalya Pasternak uit Siberië spreekt tegen The Siberian Times voor het eerst over haar gruwelijke ervaring.

Natalya werd vorige maand door de beer aangevallen en herstelt nog in het ziekenhuis. Ze wandelde met haar bejaarde vriendin Valentina Gorodetskaya (80) en haar hond in het bos. De hond blafte nog om de vrouwen te waarschuwen, maar het was te laat.

,,De fout die ik maakte, is dat ik terugkeerde om mijn bejaarde vriendin te helpen. Op dat moment viel de beer mij aan,'' aldus Pasternak tegen The Siberian Times.

Bijltje en gebed
,,Toen ik hem zag, probeerde ik weg te rennen. Maar plots herinnerde ik me in een flits mijn vriendin. Ik stopte en toen viel het dier mij aan. Valentina sloeg de beer met een stok en was aan het bidden. De beer keerde zich naar haar en sloeg haar op de rug. Daarna begon hij opnieuw naar mijn benen te klauwen. Ik probeerde het dier af te weren met het bijltje dat ik gebruik om berkensap te verzamelen".

,,Toen schoot me een gedachte door het hoofd: 'Als de beer mijn benen afbijt, zal ik voor de rest van mijn leven gehandicapt zijn. Het is beter hier te sterven dan een last voor mijn kinderen te zijn.''

Valentina kon ontsnappen. Ondanks haar leeftijd, wist ze een waterzuiveringsinstallatie te bereiken. Daar kon ze de hulpdiensten bellen.

,,Het is een wonder dat ik niet gek werd. Ik schreeuwde de hele tijd een gebed en dat heeft me geholpen.''

Opsporingsteams van de politie vonden Natalya onder aarde en bladeren in een woud in de regio Amur in Siberië. ,,Toen ik mijn redders zag, was mijn eerste vraag of ze de beer hadden gedood".

Onder aarde en bladeren
Het was jager Sergei Ivanov die de beer doodschoot. Hij beschreef hoe het dier zijn prooi bewaakte. ,,Ik zag een vrouw, bijna volledig begraven onder aarde en bladeren. Enkel haar bebloede gezicht en een arm staken eruit. Maar ze leefde en ze ademde. Ze vroeg 'heb je de beer gedood?'. En toen zei ze 'graaf me hier uit'.''

Vermoedelijk dacht de beer dat de vrouw dood was en zou hij zijn prooi later opeten. Na haar redding was het lange tijd onduidelijk of Natalya het zou halen. Ze liep zware verwondingen op aan haar hoofd, armen en benen. De 80-jarige vrouw hoefde wonder boven wonder niet naar het ziekenhuis.

Nu, vijf weken later, begint Natalya aan een moeizame revalidatie. ,,Ik voel me goed, ik krijg hier veel hulp. Ik kan al rechtop staan en een eindje stappen met de hulp van mijn dochter. Ik mag er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn indien Valentina toen niet bij me was geweest.''




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten