dinsdag 12 juli 2011
Topshop haalt graatmager model van site na prote
De Britse confectieketen Topshop heeft een omstreden foto van een graatmager tienermodel van zijn website verwijderd. Het jonge, broodmagere meisje op de foto ontketende ondertussen flink wat controverse.
De 18-jarige Codie Young op de website van Topshop: 'size zero'?
De afbeelding van het meisje - Codie Young - verscheen afgelopen week op de website van de modeketen. Hulporganisaties voor mensen met eetstoornissen meenden dat de foto's aanstootgevend waren en jonge meisjes op verkeerde - en vooral ongezonde - gedachten konden brengen.
Onder druk
Topshop haalde de afbeelding gisteren uiteindelijk van de website, onder druk van de verschillende groeperingen. De foto werd vervangen door een andere afbeelding van hetzelfde model, waarop ze er - hoewel nog steeds graatmager - gezonder uitziet.
De keten geeft toe dat op de oorspronkelijke foto "het camerastandpunt de verhoudingen van het model benadrukte, doordat haar hoofd en nek veel groter leken in verhouding met de rest van haar lichaam". Toch wordt tegelijk benadrukt dat "Codie een gezonde, jonge vrouw is" en dat andere afbeeldingen van het model niet uit de catalogus zullen worden verwijderd.
'Maat nul'
Met de vervanging van de foto is de kous echter nog lang niet af. De prangende vraag waarom Topshop voor een broodmager model kiest op een website die dagelijks door duizenden jonge meisjes wordt bezocht, is voor velen onbegrijpelijk en blijft dan ook onbeantwoord.
Het meisje is een voorbeeld van een zogeheten 'size zero' model - volgens onze Europese tabellen is dat maat 32, een maat die de keten zelf verkoopt onder de noemer 'Petite'. Topshop houdt ondertussen halsstarrig vol dat het meisje "een gezonde maat 36 heeft"...
Verantwoordelijkheid
De Britse onderzoekster Helen Davies specialiseert zich in eetstoornissen zoals anorexia. "Als meisjes foto's zien van magere modellen als Codie wordt de illusie gecreërd dat dergelijke verhoudingen normaal zijn, terwijl het dat helemaal niet zo is", zegt ze.
"Dit is echt niet het type vrouw dat we in magazines of op het internet willen zien. We voeren een constante oorlog tegen eetstoornissen en Topshop helpt de zaken niet vooruit met een campagne als deze. Een keten als deze moet zijn verantwoordelijkheden kennen en gezonde modellen gebruiken", waarschuwt Davies nog.
Codie reageert
Ook het model zelf reageerde via haar eigen website ondertussen zelf op de hele heisa. "Deze zaak is erg pijnlijk voor mij, omdat ik van nature gewoon erg slank ben", schrijft Young. "Iedereen die mij goed kent weet dat ik al mijn hele leven zo mager ben".
"Ik ben zeer tevreden over mijn lichaam en over hoe ik eruit zie", schrijft ze nog. "Je moet weten dat sommige mensen van nature erg mager zijn, en zelfs als ik pogingen zou doen om bij te komen zou dat tevergeefs zijn. Het maakt helemaal niet uit wat ik eet".
Het debat is weer open
Met de foto's van Codie Young wordt het debat over het gebruik van graatmagere modellen in de mode-industrie opnieuw volop geopend. Al jaren leiden de zogeheten 'size zero' modellen tot verhitte discussies omdat de onrealistische afbeeldingen jonge meisjes in de armen van eetstoornissen als anorexia of boulimie zouden drijven.
Tortelduif en 'enfant terrible' Kate Moss was in het verleden al het middelpunt van het debat. Toen ze in 2009 in een interview naar haar levensmotto's werd gevraagd veroorzaakte haar antwoord "Niets smaakt zo goed als mager zijn" nog een helse mediastorm. Moss werd er toen van beschuldigd meisjes tot anorexia aan te zetten.
Ook in de mode-industrie zelf springt af en toe op de barricades, al is dat meestal van korte duur. Merken als Dove en Nivea pronkten al met volslanke dames in hun campagnes, terwijl ook designers als Marc Jacobs en Jimmy Choo het al (voor even) met gezondere en vollere modellen probeerden. (id)
Bron:
Labels:
eetstoornissen,
modeketen
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten