zaterdag 28 maart 2015

Buurinitiatief 'thuisafgehaald' groeit uit tot succesformule

Marieke Hart van de website thuisafgehaald.nl. Inmiddels zijn er via de site 185.000 maaltijden verhandeld. © Angeliek de Jonge.


Wat begon als een spontane uitwisseling van een maaltijd met de buren in Utrecht, is in drie jaar gegroeid tot een digitaal platform waarop 70.000 afhalers en 9400 koks in heel Nederland eten uitwisselen:thuisafgehaald.nl.

Oprichtster Marieke Hart (35) uit de wijk Lombok kan het soms nog steeds niet helemaal geloven. ,,Mijn man Jan Thij en ik hadden het idee dat het weleens aan zou kunnen slaan, maar toen in de eerste vier maanden zich al 10.000 mensen hadden aangemeld om een maaltijd af te halen, hadden we door dat het echt groot was."

Het concept is simpel: wie even geen zin heeft om te koken, vult op de website thuisafgehaald.nl zijn postcode in. Daarna zie je wie er in jouw buurt een maaltijd te koop aanbiedt en kun je die na aanmelding ophalen. In de afgelopen drie jaar werden er zo'n 185.000 maaltijden gedeeld.

Maatschappelijk
Toch wil Hart het succes niet van dat cijfer af laten hangen. ,,Het idee waarmee we dit project zijn gestart staat nog steeds voorop: we willen maatschappelijke waarde toevoegen. In die zin zijn we enorm succesvol en maken we enorme winst."

Als voorbeeld noemt ze haar Japanse buurvrouw, die vier keer per week in de keuken staat. ,,De buurt is gek op haar, want nergens kunnen ze zo lekker Japans eten. En zij participeert in de maatschappij, terwijl ze de taal niet zo goed spreekt.''

Van onderop
Het participeren past volgens Hart goed in deze tijd. ,,De afwachtende houding slaat om in het heft in eigen handen nemen. De participatiemaatschappij komt van onderop." Hart vindt het mooi om te zien dat daar niet altijd een financiële beloning tegenover hoeft te staan. ,,In ons project 'Bijzonder Thuisafgehaald', waarin we mensen in een kwetsbare positie koppelen aan een vaste kok, melden mensen zich vrijwillig aan om niet alleen te koken, maar ook een kopje koffie te gaan drinken bij de buren."

Van de 300 maaltijden die gemiddeld op een avond gedeeld worden, vraagt de organisatie tien procent van de afhaalprijs, met een maximum van 25 cent per maaltijd. ,,Dat lijkt misschien veel, maar we halen ongeveer tien procent van onze inkomsten uit de maaltijden. De rest wordt gesponsord of komt uit fondsen."

Toch benadrukt Hart dat het na drie jaar nog steeds niet om geld gaat. ,,Het is nodig om te kunnen voortbestaan, maar uiteindelijk gaat het erom zoveel mogelijk mensen een maaltijd met elkaar te kunnen laten delen." Dat is ook gelijk het plan voor de komende drie jaar. "Er zijn nog altijd meer mensen die geen maaltijd delen dan wel. Dat moet andersom."




Bron

Amerikanen redden Saudische piloten bij Jemen

Een Jemenitisch meisje houdt bij een demonstratie vrijdag een Saudische en Jemenitische vlag vast.© afp.


Het Amerikaanse leger heeft twee piloten uit Saudi-Arabië gered nadat ze zichzelf met de schietstoel uit hun gevechtsvliegtuig hadden geschoten. Dat heeft het ministerie van Defensie vannacht bekendgemaakt. De piloten waren aan het vechten tegen de Houthi-rebellen in Jemen.

Het vliegtuig had waarschijnlijk technische problemen waardoor de piloten zichzelf met hun schietstoel in veiligheid moesten brengen boven de Golf van Aden, schrijven Amerikaanse media. Het F15-toestel is in het water gestort.

Saudi-Arabië heeft samen met andere landen van de Arabische Liga de aanval geopend op de rebellen in Jemen. De internationale coalitie viel in de nacht van woensdag op donderdag voor het eerst aan nadat sjiitische Houthi's dreigden de belangrijke havenstad Aden in te nemen.

Instabiliteit
De Amerikaanse president Barack Obama sprak gisteren met de Saudische koning om zijn steun uit te spreken voor de aanvallen. Volgens de Amerikaanse regering zijn Obama en koning Salman het erover eens dat er een langdurig stabiel Jemen moet komen door middel van een politieke oplossing. Ondanks die nadruk op een politieke oplossing ondersteunen de Verenigde Staten de aanvallen met militaire inlichtingen.

Ook de Britten vinden dat er een politieke oplossing moet komen. Na een gesprek tussen de Verenigde Staten en de Britse minister van Buitenlandse Zaken gisteren kwamen de twee landen met een verklaring waarin ze zeiden dat een enkel militaire aanpak zou leiden tot verder lijden en instabiliteit in de regio.




Bron

Ongeboren baby klapt mee met zingende moeder

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen je baby ritmegevoel bij te brengen, zullen deze ouders hebben gedacht. Terwijl de ouders van deze 14 weken oude foetus 'If You're Happy And You Know It Clap Your Hands' zingen, klapt hun aanstaande kind mee.

Moeder Jen plaatste de video op YouTube en schreef daarbij: ,,Toen we na 14 weken een echo lieten maken, klapte onze baby in haar handen. Daarom zong ik een liedje voor mijn dochter terwijl mijn mand filmde."

The Daily Mail beschrijft dat de echo gemaakt werd en dat de dokter en de ouders zagen dat de foetus in haar handen klapte. De dokter spoelde het echofilmpje terug zodat het lijkt alsof de baby op de maat meeklapt. De vader filmde dit moment.

De video is inmiddels meer dan een miljoen keer bekeken.

VS dropt gruwelcartoon tegen IS boven Syrië

Afbeelding weergeven op Twitter


De VS hebben 60.000 flyers met een gruwelijke anti-IS-cartoon gedropt boven een IS-bolwerk in Syrië, meldt persbureau Reuters. Op de flyers staat een cartoon waarop IS-rekruten in de rij staan te wachten om door de vleesmolen gehaald te worden. De flyeractie is een onderdeel van de strijd die de VS voeren tegen de extremisten van de Islamtische Staat.

De cartoon moet vooral een afschrikkend effect hebben op jongeren die willen toetreden tot IS. De flyers werden met een F15-gevechtstoestel afgeworpen.

,,De boodschap die we met de cartoon willen verspreiden is duidelijk. Wie wil aansluiten bij de IS verdwijnt straks in een gehaktmolen en dat is niet bevoorderlijk voor je gezondheid", zegt Pentagonwoordvoerder Steven Warren tegen USA Today.

Op de tekening staan jonge mannen in de rij onder een bordje met daarop in het Arabisch, 'IS recruteringsbureau'. Een IS-strijder met een angstaanjagende tronie haalt het volgende slachtoffer uit de rij om hem in de handen van een IS-beul te duwen die de rekruut genadeloos in de vleesmolen draait.

Gruwelijke propaganda
Amerikaanse generaals en diplomaten wijzen erop dat de IS op haar beurt gruwelijke propagandamiddelen gebruikt en daarbij sociale media en onlinevideokanalen aanwendt, schrijft de Wall Street Journal.

Toch stellen experts zich luidop vragen over de wenselijkheid van de pamfletten en de effectiviteit ervan. Jonge mannen die willen toetreden zijn volgens hen helemaal niet onder de indruk van de afbeelding. Bovendien zijn ze vaak ideologische verplicht om aan te sluiten.

Immuun voor pamflet
,,De toegewijde leden zijn immuun voor zo'n pamflet, zeker als de cartoon verspreid wordt door een vliegtuig dat eerder de stad Raqqa bombardeerde", luidt een reactie op een blog van Al Jazeera.

"Bovendien zijn er ook heel wat jongeren die uit financiële noodzaak toetreden. Ze zitten ook gevangen in een lastig parket tussen het regime, de IS en de bombardementen van een macht die hen nu probeert te verhinderen om aan te sluiten bij de vijand."




Bron
Lees ook: IS bedreigt Spaanse prinsesjes

'Jihadduif' met chip en Arabische tekst blijft raadsel

Afbeelding weergeven op Twitter

Een duif bezorgt Indiase onderzoekers al meer dan een week hoofdbrekens. Inmiddels buigt zelfs het ministerie van Binnenlandse Zaken zich over de vraag of men hier van doen heeft met een onschuldige duif voor wedstrijden, of een 'jihadduif'.

De zaak begon volgens The Times of India te rollen in het zuiden van India, waar de duif water dronk op een bouwterrein nabij de kust. Het dier vloog niet weg toen en beveiliger hem wegjoeg. Die kreeg argwaan, ving het dier en ontdekte een chip aan de poot van de duif. Ook stond er een tekst op zijn vleugels.

Sindsdien hebben de politie, de kustwacht, een forensisch onderzoeksbureau en natuurdeskundigen zich gebogen over de zaak. De chip blijkt een gangbaar model te zijn voor speciale duiven voor wedstrijden. Die hobby wordt echter vooral in het noorden van India beoefend, niet in het zuiden. Bovendien bleek de tekst op de vleugels van de duif 'boodschapper van Allah' te betekenen.

Het onderzoek in de regio waar de duif is gevonden, gaat volgens de plaatselijke overheid verder.




Bron

vrijdag 27 maart 2015

'Stroomstoring samenloop van omstandigheden'


Kortsluiting op verkeerd moment in hoogspanningsstation

Het hoogspanningsstation Diemen © epa.


De grote stroomstoring vandaag had een technische oorzaak en was het gevolg van een bijzondere samenloop van omstandigheden. Dit heeft netbeheerder TenneT laten weten.

De oorzaak van de storing lag in het hoogspanningsstation Diemen. Dit station is ,,dubbel uitgevoerd'', wat betekent dat als de ene helft van het station uitvalt, de andere helft automatisch het elektriciteitstransport overneemt. Bij een omschakeling in verband met werkzaamheden zijn beide helften vanochtend kort gekoppeld geweest. Dat is een gebruikelijke procedure.

Om 0
9.37 uur is er vermoedelijk kortsluiting opgetreden in het hoogspanningsstation, waarna beide helften automatisch zijn uitgeschakeld. Deze beveiliging is bedoeld om bij een kortsluiting te voorkomen dat er meer componenten kapot gaan, vergelijkbaar met de zekeringen in de meterkast thuis. Door die beveiliging was TenneT naar eigen zeggen in staat om het station binnen een uur weer in bedrijf te nemen. Vervolgens zijn de aan station Diemen gekoppelde provinciale distributienetten weer operationeel gemaakt en kregen de grote klanten weer beschikking over elektriciteit. Ook kon regionale netbeheerder Liander de elektriciteitsvoorziening lokaal weer gaan herstellen.

Onderzoek
Rond één miljoen huishoudens werden getroffen door de storing, een van de grootste van de afgelopen jaren in Nederland. De laatste storing op het hoogspanningsnet vond in 1997 plaats. TenneT heeft inmiddels een intern onderzoek opgestart naar de oorzaak van de storing en daarnaast technisch adviseur DNV GL gevraagd onmiddellijk een extern onderzoek te doen.

De Tweede Kamer wil zo snel mogelijk opheldering van het kabinet over de grote stroomstoring. De VVD noemt de storing ,,bijzonder zorgelijk''.




Bron

Media gebruiken foto's van de verkeerde Andreas Lubitz

De 38-jarige kok uit Bern, Andreas Lubitz © Facebook.


Afgelopen week plaatsten verschillende media een foto van de verkeerde Andreas Lubitz, waardoor een 38-jarige kok uit Bern uit het niets bekend werd. De kok werd namelijk aangezien voor de Andreas Lubitz die het vliegtuig van Germanwings had laten neerstorten.


De man op de foto draagt weliswaar dezelfde naam als de copiloot, maar heeft verder niets met hem of de ramp te maken. Door zijn Italiaanse vriendin Valeria Cellitti kwam hij erachter dat hij werd verward met de copiloot. Zij kreeg namelijk talloze telefoontjes van journalisten omdat Valeria en Andreas relatieproblemen zouden hebben.

Op verschillende Italiaanse websites stonden foto's van het tweetal. Bezoekers van de websites kregen elke detail van het leven van Valeria en de kok voorgeschoteld. Bijvoorbeeld dat ze elkaar vorige jaar hadden ontmoet en dat ze samen een reis hadden gemaakt door Toscane.

,,Mijn vriend heet inderdaad Andreas Lubitz. Hij is echter kok, 38 jaar en nog belangrijker: hij leeft!'', liet ze aan journalisten weten. Door de aandacht kreeg Valeria duizenden vriendschapsverzoeken op Facebook. Daardoor werd haar account geblokkeerd en stond haar telefoon roodgloeiend.




Bron
Lees ook: 'Copiloot Lubitz kende de plek van de vliegtuigramp'
Lees ook: 'Lubitz: Op een dag kent iedereen mijn naam'
Lees ook:Technische oorzaak crash nog niet uitgesloten
Lees ook: Lief, talentvol, en stil: Er leek niets mis met Andreas

'Hoofdkwartier Boko Haram vernietigd door Nigeria'

Archieffoto van Nigeriaanse troepen © afp.


Het Nigeriaanse leger claimt het hoofdkwartier van Boko Haram te hebben vernietigd. Dat gebeurde na de inname van de noordoostelijke stad Gwoza. ,,Troepen hebben vanochtend Gwoza ingenomen en het hoofdkwartier verwoest van het zelfbenoemde kalifaat van de terroristen'', twitterde het leger vandaag. Een aantal leden van de jihadistische groepering zou zijn omgekomen.

Morgen zijn er presidents- en parlementsverkiezingen in Nigeria. Tot en met zondag zijn de land- en zeegrenzen gesloten, om te helpen voorkomen dat er gewelddadigheden uitbreken.




Bron

'Kan ik mijn copiloot nog wel vertrouwen?'


Piloot voorspelde rampscenario in column

© epa.


Piloot Jan Cocheret schreef twee maanden geleden een column over gesloten cockpitdeuren. Het beleid de deuren tijdens vluchten te sluiten, hield lastige passagiers en kapers tegen. Maar hoe zit dat met de copiloot die je niet zo goed kent en die mogelijk kwaad wil doen? In 'Doe jij de deur even open?', schreef de ervaren vlieger over de vragen die hij had, over zijn twijfel depressies bij collega's te zien aankomen. Zijn angstige verhaal werd werkelijkheid.

Donderdagmiddag, twee dagen na de dramatische crash van de Airbus van Germanwings in de Franse Alpen, postte Cocheret een aangevulde versie van zijn column opnieuw op zijn Facebookpagina.

,,Inmiddels is duidelijk dat dit verschrikkelijke verhaal werkelijkheid geworden is...", luidt de treurige aankondiging. En dat klopt. Wie de column 'openklikt' en - met kennis van nu - leest, merkt dat Cocheret de ramp haast leek te voorvoelen.

Zo luidt de slotalinea: ,,Ik vraag me serieus wel eens af wie er in de cockpit naast me zit. ... Of je je cockpitgenoot al langer kent of voor het eerst ontmoet, wie garandeert me dat je hem of haar kunt vertrouwen? Misschien is er net iets verschrikkelijks in iemands leven gebeurd waardoor hij het allemaal niet meer ziet zitten? Ik hoop niet dat ik zoiets ooit ontdek als ik na een bezoekje aan de WC geconfronteerd wordt met een cockpitdeur die nooit meer open gaat."


Buitengesloten
Het overkwam piloot Patrick Sonderheimer mogelijk dinsdag op vlucht 4U9525 van Germanwings. Gisteren maakten onderzoekers bekend hoe op de geluidsopnamen van de zwarte doos is te horen dat de gezagvoerder de cockpit verlaat en zich later geen toegang meer kan verschaffen. ,,De man klopt zachtjes op de deur, maar er wordt niet gereageerd. Daarna klopt hij harder en is er nog steeds geen reactie. Daarna is te horen dat hij probeert de deur open te breken." Copiloot Andreas Lubitz zou daarna nog ademend te horen zijn geweest in de cockpit. Mogelijk hield hij zijn collega buitengesloten en liet hij het toesteld bewust crashen in Zuid-Frankrijk. Alle passagiers en crewleden kwamen om.

Cocheret schreef zijn column twee maanden geleden voor publicatie in luchtvaartmagazine 'Piloot en Vliegtuig'. Publicatie elders leek hem gezien het onderwerp te gevoelig. In het stuk behandelt hij het beleid van de extra beveiligde cockpitdeur dat zo'n tien jaar geleden, na 9/11, werd ingesteld. Kapers worden zo buitengesloten, maar het werkt volgens de piloot mogelijk andere 'kapingen' in de hand, namelijk die door piloten.

Hij noemt het onder andere het verdwijnen van vlucht MH370. Het toestel van Malaysian Airlines is nog steeds niet teruggevonden. Een van de scenario's is dat een van de piloten het vliegtuig heeft gekaapt. Zijn dit soort acties te voorkomen?

Momentopnamen
Cocheret schrijft: ,,Van vliegers, maar ook van artsen en van astronauten wordt gedacht en verwacht dat het stabiele, evenwichtige, weldenkende en goed opgeleide professionals zijn die onder alle omstandigheden kalm blijven. Maar hoe beoordeel je dat? Hoe kom je er achter als iemand niet helemaal lekker functioneert? Bij de medische keuring wordt er natuurlijk ook zijdelings naar de geestelijke gezondheid gekeken. Hoe betrouwbaar is zo'n momentopname?"

Onder de Facebookpost van de vlieger kwamen gisteren meerdere reacties binnen. 'Mooi geschreven' en 'indrukwekkend' luidden enkele commentaren.

Verschillende luchtvaartmaatschappijen lieten inmiddels weten de regels voor de bezetting van de cockpit aan te passen dan wel zo'n aanpassing te onderzoeken. Het gaat dan om het instellen van de zogenaamde 'Amerikaanse' regel, waarbij geldt dat niemand alleen in de cockpit mag achterblijven en een ander bemanningslid even in de cockpit plaatsneemt als piloot of copiloot bijvoorbeeld naar de wc moet.




Bron

donderdag 26 maart 2015

'Europa wijst hulpverzoek Grieken af'

De Grieken hebben hard geld nodig © afp.


Griekenland kan geen aanspraak maken op een bedrag van 1,2 miljard euro dat eerder door de eurolanden opzij werd gezet voor de steun van de Griekse bankensector. Dat meldde de Britse krant Financial Times vandaag naar aanleiding van een overleg tussen beleidsmakers uit de eurolanden.

Griekenland vindt dat het betwiste bedrag vorige maand onterecht is teruggegeven aan het Europese reddingsfonds EFSF. Volgens de andere eurolanden is daar echter geen sprake van. Een woordvoerder van het EFSF liet weten dat de zaak kan worden heroverwogen. Een terugboeking moet echter worden goedgekeurd door de ministers van Financiën van de eurolanden, waardoor een eventueel akkoord nog lange tijd op zich kan laten wachten.

Griekenland is hard op zoek naar geld. De Griekse overheid moet eind deze maand zo'n 1,7 miljard euro aan salarissen en pensioenen betalen en moet begin volgende maand 450 miljoen euro aflossen bij het Internationaal Monetair Fonds (IMF). Zonder nieuwe steun uit de eurolanden dreigt het land niet aan die verplichtingen te kunnen voldoen.

Niet overtuigd
De volgende uitbetaling van de beloofde hulpleningen blijft echter uit zolang de eurolanden niet overtuigd zijn van de wil van de nieuwe Griekse regering om verder te gaan met de afgesproken hervorming van de Griekse economie. Om directe financiële nood te voorkomen, willen de Grieken meer kortlopende leningen uitgeven. Volgens ingewijden heeft de Europese Centrale Bank (ECB) dat voornemen echter gedwarsboomd.

De ECB zou Griekse banken hebben verboden nog meer geld aan hun overheid te lenen. De Griekse banken zijn min of meer de enige afnemers van Griekse staatsobligaties, terwijl ze zelf overeind worden gehouden met noodsteun van de Griekse centrale bank. Die zou daarmee indirect de eigen overheid financieren.

Daarnaast vreest de ECB dat de banken worden meegesleurd als de Griekse overheid haar eigen financiële problemen niet meer kan oplossen.




Bron

VS waarschuwen voor terreurdreiging Oeganda

Een Oegandese soldaat op patrouille. © epa.


Extremisten in Oeganda hebben het mogelijk voorzien op westerse burgers. Daarvoor waarschuwde de Amerikaanse ambassade in hoofdstad Kampala woensdag. 'Een aanval kan mogelijk binnenkort plaatsvinden', aldus een verklaring.

De ambassade zegt informatie te hebben ontvangen waaruit blijkt dat mogelijk sprake is van een terreurdreiging op plaatsen in Kampala waar veel westerlingen samenkomen. Uit voorzorg heeft de diplomatieke post activiteiten geschrapt die de komende dagen zouden plaatsvinden in lokale hotels.

Details over de achtergrond van de dreiging zijn niet bekendgemaakt.




Bron

Germanwings: Ergere nachtmerrie niet mogelijk

Carsten Spohr (rechts), CEO van Lufthansa © afp.


De CEO van Lufthansa, de moedermaatschappij van Germanwings, heeft tijdens een persconferentie met verbijstering gereageerd op de nieuwe feiten dat de co-piloot van de Airbus, de 27-jarige Andreas Lubitz, mogelijk zelfmoord pleegde. ,,Een ergere nachtmerrie kunnen we ons niet voorstellen.''

Volgens Carsten Spohr is de ramp een tragedie voor het bedrijf. ,,Het is het meest verschrikkelijke dat er ooit bij ons is gebeurd.'' Lubitz begon zijn opleiding in 2008 bij Germanwings. Hij onderbrak die opleiding tijdelijk, vertelde Spohr. Na afloop van zijn opleiding kwam hij op een wachtlijst te staan. ,,Dat gebeurt vaker bij ons.'' In die tijd werkte hij 11 maanden lang als steward.

De CEO van Lufthansa was emotioneel tijdens de persconferentie. Meerdere malen sprak hij het vertrouwen uit in zijn personeel: ,,Zij die ons kennen, weten dat we het cockpit-personeel zorgvuldig uitkiezen. De piloten worden niet alleen cognitief en technisch getraind, ook psychologisch. Dat doen we omdat dat in ons DNA zit. We geloven erin bij Lufthansa''

Ook benadrukte hij dat het een incident geweest is. ,,Onder niet-eenvoudige omstandigheden zijn onze piloten de beste ter wereld. Ze doorstaan de stevigste testen en zijn 100% geschikt om te vliegen.''

Toegang
Spohr legde uit hoe piloten toegang tot de cockpit kunnen krijgen. ,,Een piloot kan altijd aanbellen. Maar de copiloot, die binnen was, heeft de deur mogelijk kunnen blokkeren. In de cockpit zit een knop waarmee de deur voor vijf minuten gesloten kan worden. Die wordt gebruikt in gevallen van nood, als bijvoorbeeld een kaping dreigt.''

Duitse journalisten die in Monterbauer, het dorpje waar Lubitz met zijn ouders woonde, zeggen dat hij niet bekend was in het dorpje. Hij leidde een rustig en teruggetrokken bestaan, lieten bewoners weten.

Ook de Duitse minister van Binnenlandse Zaken Thomas de Maizière heeft gereageerd op het nieuws. Hij is geschrokken, maar ook redelijk opgelucht dat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan worden uitgesloten dat het om een terroristische aanslag gaat.

Eerder vandaag gaf het Franse Openbaar Ministerie al een persconferentie over vlucht 4U9525. Daar werd gezegd dat de dader Andreas Lubitz heet en 27 jaar oud is. Hij staat niet geregistreerd op lijsten van gezochte terroristen.
Zelfmoord de oorzaak van een crash

Het zelfmoordscenario komt niet veel voor, maar is ook niet zeldzaam in de luchtvaartgeschiedenis. In diverse vliegdatabases, zoals de Federal Aviation Administration en de Aviation Safety Network, zijn diverse gevallen opgenomen waarbij een piloot zelfmoord pleegt.

Meestal nam de suïcidale (co)piloot enkele tientallen slachtoffers mee in zijn daad. Behalve op 31 oktober 1999. Op een vlucht van Egypt Air kwamen 217 inzittenden om het leven. Ongeveer een half uur na vertrek uit New York verliet de gezagvoerder de cockpit. De vermoedelijke oorzaak was zelfmoord, maar hard bewijs is er nooit gevonden. De copiloot zou elf keer hebben gezegd: 'Ik vertrouw op God'. Egyptische autoriteiten betwistten een opzettelijke daad en houden vol dat er iets mis was met het vliegtuig. Ook dit is nooit bewezen.

Het laatste geval van een piloot die zelfmoord pleegde was in 2013 op de vlucht van Mozambique Airlines( LAM), daarbij kwamen 33 mensen om het leven.




Bron
Lees ook: Merkel verbijsterd over actie copiloot gecrashte Airbus
Lees ook: Hoe krijg je alle lichamen van de berg?
Lees ook: Waarom trok copiloot zijn passagiers mee de dood in?

China ontdekt geheim vliegveld na helicrash

Het helicopterongeluk bij Hefei © reuters.


De beste manier om een geheim vliegveld verborgen te houden, is niet neer te storten vlak bij dat vliegveld. Toch is dat exact wat een rijke Chinese man, die volgens Chinese media de achternaam Li heeft, deed. Door zijn helikopterongeluk in de buurt van de stad Hefei van vorige week vrijdag, werd dagen later een clandestien vliegveld van 2 hectare ontdekt.

De Chinese krant The Global Times meldde dat de luchthaven bestond uit drie landingsplaatsen voor helikopters, een 400 meter lange startbaan, een hangar, een groot zwembad en zes blokhutten met meerdere kamers. Op de bodem van het zwembad stond de tekst 'flying club', aldus een bewoner die een kijkje kwam nemen.

Li stortte vorige week vrijdag met zijn helikopter in een reservoir vlak bij de illegale luchthaven. Hij overleefde de crash en zwom naar de kant. Een 25-jarige passagier overleed. Li had overigens geen vliegbrevet en geen toestemming van de luchtverkeersleiding om te vliegen op vrijdag.




Bron

woensdag 25 maart 2015

Ons toilet blijkt een ware goudmijn!


Gebruiker spoelt kapitalen aan metaal weg

Archiefbeeld ter illustratie © Image Select.


We spoelen met z'n allen kapitalen door het toilet, volgens Amerikaanse geologen. Zij zien mogelijkheden om goud, zilver en andere waardevolle metalen tussen menselijke uitwerpselen vandaan te filteren. In rioolafval vonden zij hoeveelheden die niet onderdoen voor de concentraties in sommige mijnen.

Ze troffen zelfs zó veel minuscule deeltjes goud, zilver, koper en platina aan, dat het voor traditionele mijnbouwbedrijven interessant kan zijn voortaan in riolen te duiken, volgens Kathleen Smith van de USGS. De Universiteit van Arizona schatte al eens dat een stad van 1 miljoen inwoners per jaar zo'n 12 miljoen euro aan kostbare metalen door het toilet spoelt.

,,We zijn geïnteresseerd in het verzamelen van metalen die zouden kunnen worden verkocht, zoals vanadium en koper, dat in mobiele telefoons en computers zit," zei Smith op een congres in Denver waar de bevindingen deze week werden gepresenteerd.

De Delftse hoogleraar recycling Peter Rem ziet er wel wat in. ,,Het zou best kunnen renderen," schat hij in, met name als het om metalen gaat die in cosmetica zijn verwerkt. Daar zitten bijvoorbeeld steeds vaker zilverdeeltjes in vanwege de anti-bacteriële werking van zilver. Rem: ,,Ga maar na hoeveel make-up er wordt gebruikt. Rioolslib wordt compact gemaakt, daardoor kunnen de concentraties in het restproduct best hoog worden."

Goed voor het milieu
Ook kleine metaaldeeltjes uit wasmiddelen komen in het riool terecht. Vermoedelijk gaat het ook om metalen die in ons voedsel belanden en via de spijsvertering in het riool eindigen. Het is niet alleen in potentie lucratief om de deeltjes uit ontlasting te filteren, het is ook goed voor het milieu. Een groter deel van het rioolslib dat achterblijft na zuivering van rioolwater kan dan worden hergebruikt als meststof. ,,Een win-win situatie,'' concludeert de Amerikaanse geologe Smith. Zij stuitte bij toeval op de mogelijkheden voor 'mijnbouw' in het riool, toen ze onderzocht hoe de meststoffen uit rioolslib beter kunnen worden gezuiverd.




Bron

Militaire coalitie bestookt IS-doelen in Tikrit


© ap.

De internationale militaire coalitie tegen terreurbeweging Islamitische Staat (IS) is woensdag begonnen met luchtaanvallen op doelen in de Iraakse stad Tikrit. Dat stellen Amerikaanse functionarissen.

De luchtaanvallen zijn bedoeld om IS-doelen 'met precisie' uit te schakelen. 'Zo redden we de levens van onschuldige Irakezen terwijl we de schade aan de infrastructuur minimaliseren', aldus generaal James LTerry in een verklaring.

Volgens een defensiefunctionaris bestoken gevechtstoestellen van de coalitie tot twaalf doelwitten in de stad. Die zouden zijn geselecteerd na verkenningsvluchten.

De bombardementen moeten Iraakse troepen in staat stellen de stad alsnog volledig te veroveren. Eerdere pogingen daartoe mislukten. Tikrit ligt aan de strategisch belangrijke route naar Mosul, een van de grootste steden in Irak. Mosul viel vorig jaar in handen van IS.

Iraakse en Koerdische militairen veroverden deze maand driekwart van de stad ten noorden van de hoofdstad Bagdad. Eind vorige week stokte de opmars.

Tikrit is de geboorteplaats van de in 2003 afgezette dictator Saddam Hussein. Die werd eind 2006 wegens misdaden tegen de menselijkheid geëxecuteerd.




Bron
Lees ook: Koning Abdullah: moslims moeten zelf IS bestrijden
Lees ook: 'Leger in centrum Tikrit voor definitieve aanval op IS'

Opmerkelijk en bijzonder nieuws: Wesley Sneijder is grapjes over Yolanthe beu

Yolanthe doodmoe van geruchten zwangerschap

'Piloot kon cockpit neergestort vliegtuig niet meer in'


Franse reddingswerkers onderweg naar het neergestorte vliegtuig. © getty.


Een piloot van het vliegtuig van maatschappij Germanwings dat neerstortte in de Franse Alpen, zou voor de fatale crash de cockpit van de Airbus hebben verlaten. Vervolgens raakt hij buitengesloten, meldtThe New York Times.

De krant sprak met één van de onderzoekers die betrokken is bij het onderzoek naar de ramp, waarbij alle 150 inzittenden om het leven kwamen. Onder de slachtoffers is ook een 20-jarige Nederlandse.

De onderzoeker zou geluidsopnames uit de cockpit beluisterd hebben, waarop te horen is dat de piloot de cockpit verlaat en zich later geen toegang meer kan verschaffen. 'De man klopt zachtjes op de deur, maar er wordt niet gereageerd. Daarna klopt hij harder en is er nog steeds geen reactie. Daarna is te horen dat hij probeert de deur open te breken', aldus de bron, die anoniem wil blijven omdat het onderzoek nog gaande is.

Hoe het op dat moment met de tweede piloot gesteld was, die nog wel gewoon in de cockpit zat op het moment dat het vliegtuig neerstortte, is niet bekend.




Bron
Lees ook: Is Airbus van Germanwings op deze manier neergestort?
Lees ook: Succes bij eerste zwarte doos, tweede blijkt leeg

dinsdag 24 maart 2015

Grootste vliegramp in Frankrijk sinds 1981


© ap.


Het ongeluk met de Airbus 320 van de Duitse maatschappij Germanwings is het zwaarste in Frankrijk sinds december 1981. Toen botste een DC-9 van de toenmalige Joegoslavische maatschappij Inex Adria tegen een berg bij de Corsicaanse hoofdstad Ajaccio. 180 mensen kwamen om.

Hierbij een overzicht van recente ernstige vliegongelukken in Frankrijk volgens de krant Le Parisien.

24 maart 2015: een toestel van de Duitse budgetmaatschappij Germanwings stort neer in de Franse Alpen ten noorden van Nice. 150 mensen komen om.

25 juli 2000: een Concorde stort neer minder dan twee minuten nadat het toestel van de luchthaven Roissy-Charles-de-Gaulle bij Parijs is opgestegen. 113 mensen komen om, onder wie vier inwoners van de plaats Gonesse, waar het toestel neerkomt.

20 januari 1992: een Airbus A320 van de Franse maatschappij Air Inter stort neer op de berg Sainte-Odile, niet ver van Straatsburg. Negen van de 96 inzittenden overleven de ramp.

10 april 1989: een Fokker 27 van de Franse maatschappij EAS stort neer in het Massief van Vercors, in het oosten van Frankrijk. Alle 22 inzittenden komen om.

26 juni 1988: een toestel van Air France stort neer tijdens een demonstratie in de buurt van Mulhouse in het oosten van Frankrijk. Drie mensen komen en 133 raken gewond. Doordat het vliegtuig weinig snelheid had en laag vloog, kon de piloot het toestel niet meer onder controle krijgen.

1 december 1981: een DC-9 van de Joegoslavische maatschappij Inex Adria botst tegen een berg bij de Corsicaanse hoofdstad Ajaccio. 180 mensen komen om.

3 maart 1974: een DC-10 van Turkish Airlines stort neer in het Noord-Franse dorp Ermenonville, kort na het vertrek uit Parijs. 346 mensen vinden de dood. Nooit heeft een vliegtuigongeluk in Frankrijk zo veel mensenlevens gekost.

5 maart 1973: boven de West-Franse stad Nantes raken een vliegtuig van de Spaanse maatschappij Iberia en het eveneens Spaanse Spantax elkaar. Het toestel van Iberia stort neer, met 68 doden tot gevolg. Het andere vliegtuig met 108 mensen aan boord maakt een succesvolle noodlanding.

11 september 1968: een toestel van Air France stort ter hoogte van Nice in de zee. 95 mensen komen om.




Bron
Lees ook: Germanwings: vliegtuig met 150 inzittenden neergestort
Lees ook: 'Eerste beelden crashsite verspreid'
Lees ook: 'Eén zwarte doos ramptoestel gevonden'
Lees ook: Zoektocht naar lichamen vliegramp Airbus gestopt

Joden en moslims willen vredesconferentie


Joden en moslims liepen op 22 februari een zogenoemde solidariteitswandeling. © anp.


Een groep joden en moslims wil in Amsterdam binnenkort een grote vredesconferentie organiseren. Doel is samen de strijd aan te gaan tegen het groeiende antisemitisme en moslimhaat.

Dat is de uitkomst van een bezoek van joden, moslims en christenen uit Parijs, Brussel, London, Oslo de afgelopen dagen aan de hoofdstad, op uitnodiging van de vriendschapskring Salaam-Shalom.

Naar de conferentie, waarvan nog niet bekend is wanneer die wordt gehouden, komen uit iedere stad 25 jongeren en 25 volwassenen van joodse of islamitische afkomst. Daarnaast vaardigt elke plaats een imam, rabbijn en predikant af. Ook Berlijn en Kopenhagen worden erbij betrokken, zei een woordvoerster van Salaam-Shalom.

,,Deze mensen moeten ambassadeur worden van de vredesboodschap die we samen willen uitdragen, door bijvoorbeeld langs scholen of de wijken in te gaan en kinderen kennis te laten maken met het jodendom en de islam.'' De initiatiefnemers roepen de hulp in van de burgemeesters van Parijs en Amsterdam bij de organisatie van de conferentie.

Daarnaast moet er elke maand in een andere stad een vredesmars plaatsvinden, hebben de delegaties samen besloten. ,,We willen een soort beweging op gang brengen'', aldus de zegsvrouw.

Solidariteitswandeling
Salaam-Shalom bestaat sinds vorig jaar en brengt moslims en joden met elkaar in contact. Sinds de aanslagen in Parijs is de noodzaak om samen op te trekken en iets te doen aan antisemitisme en moslimhaat vergroot, menen ze.

Salaam-Shalom hield op 22 februari al een solidariteitswandeling voor vrede, respect, liefde en vriendschap in Amsterdam, waarbij ongeveer 300 mensen op de been waren. Ze liepen van de synagoge bij het Jonas Daniël Meijerplein naar de moskee op de Weesperzijde en legden bij beide gebedshuizen bloemen neer.




Bron

Marine oefent in Rotterdamse haven tegen terroristen

Kikvorsmannen klimmen in de Rotterdamse Waalhaven via een ladder aan boord van de Rikke Theresa. Het is onderdeel van een grootscheepse oefening van het Korps Mariniers. De komende dagen worden verschillende gevechtssituaties rond de Nieuwe Maas nagebootst waarbij onder meer geoefend wordt in het vechten met terroristen.

De Netherlands Maritime Special Operations Force (NLMARSOF), een speciale marinierseenheid, houdt in Rotterdam haar eindoefening.

Behalve op de Rikke Theresa oefenen ze in de Waalhaven ook op de Marcor Bulk. Verder beklimmen de mariniers 's werelds grootste werkschip, de Pioneering Spirit, dat nu bij de Maasvlakte ligt. Grote finale is donderdag de bestorming van een boorplatform bij scheepswerf Keppel-Verolme.

De NLMARSOF is gespecialeerd in anti-terreuroperaties en kwam in actie tegen piraterij.

De NLMARSOF oefent gewoonlijk in Den Helder. Nu is de oefening voor het eerst in Rotterdam. Enerzijds omdat de stad de banden met de mariniers verder heeft aangehaald sinds de Van Ghentkazerne met sluiting werd bedreigd en anderszijds omdat de haven een potentieel terroristisch doelwit is.

Behalve het Korps Mariniers doen ook de gemeente Rotterdam, het Havenbedrijf Rotterdam, diverse bedrijven in de haven en de politie mee aan de grootscheepse oefening. Bij de Wilheminapier ligt het marineschip De Zeven Provinciën.

maandag 23 maart 2015

Pepijn (12) krijgt badge na terugbrengen juwelenschat


© AD.


Pepijn Kroeke (12) uit Alkmaar is vandaag in de klas persoonlijk door de politie bedankt voor zijn eerlijkheid. Afgelopen zaterdag vond de jongen een tas vol met waardevolle sieraden en bracht deze netjes naar het politiebureau.

Voor het oog van zijn trotse klasgenoten kreeg de apetrotse Pepijn een badge en een cadeaubon uitgereikt door de politie. Zaterdag zag Pepijn een tas in de sloot drijven, met een vuilnisknijper haalde hij de schat op het droge. ,,Er zat een grote munt in, maar ook kettingen van goud en van parels", zei hij eerder tegen RTV Noord-Holland. In plaats van de kostbare juwelen in zijn zak te steken, leverde hij het af bij de politie.

De tas zat vol met gestolen sieraden, afkomstig van meerdere adressen. Twee van de eigenaren van een deel van de sieraden zijn verheugd met de vondst. Bij het oudere echtpaar uit Slootdorp is eerder dit jaar ingebroken. Ze weten nog niet hoe ze Pepijn gaan belonen, maar ze gaan hem 'zeker nog in het zonnetje zetten'.




Bron: video

Door ziekte 260 kilo, toch rent deze man vijf kilometer

Vijf kilometer lopen: de een doet het met de vingers in de neus, de ander moet er flink voor zweten. Maar voor Derek Mitchell uit Kansas City is het een pijnlijke maar inspirerende prestatie. "Ik wist dat er iets moest gebeuren als ik nog een toekomst wilde", aldus de 34-jarige Amerikaan.

Vijf jaar geleden werd er bij Mitchell een goedaardige tumor in de hypofyse onder de hersenen ontdekt. Met als vervelend effect: hij bleef maar kilo's aankomen, tot de weegschaal op een gegeven moment zelfs 285 kilogram aangaf.

Zijn goede voornemen sinds Nieuwjaar? Geen frisdranken meer. De gezondere levensstijl zette hem ook aan tot bewegen. "Ik ben begonnen met wandelingen in de buurt. Eerst 1,5 kilometer en zo stilaan opgebouwd tot uitjes van 3,5 kilometer", aldus Derek.

Extase
Toen zijn vrienden via sociale media te horen kregen waar hij mee bezig was, liepen ze spontaan met hem mee. "Leuk toch als je andere mensen zo ver kan krijgen dat ze uit hun luie stoel komen? Als ik vijf kilometer aankan, dan lukt iedereen dat."

Ondanks zijn slordige 260 kilogram bereikte Mitchell de finishlijn, een prestatie waarmee hij lotgenoten inspireert om ook de handen uit de mouwen te steken. Om de pijn tijdens de inspanningen te verzachten, luistert Moody naar muziek. "Toen ik de finish naderde, begon 'Gonna fly now' uit de Rocky-film te spelen. Uit pure extase stak ik mijn handen in de lucht, ik vond het geweldig."

Zijn eerste loopwedstrijd van vijf kilometer heeft Derek afgewerkt in net geen anderhalf uur. Hij hoopt er dit jaar nog negen andere succesvol af te ronden en daarbij telkens vijf minuten van zijn tijd te halen.

Vrouwen die roken tijdens zwangerschap? Bekijk dit


Foetus in buik van rokende moeder. © Nadja Reissland.

Ongeboren baby's die pijnlijke gezichten trekken en heel vaak met hun handen naar hun mondje grijpen. Het zijn beelden waarvan onderzoekers hopen dat ze aanstaande moeders zullen aanzetten om te stoppen met roken. Het contrast met foetussen in de baarmoeder van vrouwen die niet roken, is groot.

De foetussen in de buik van vrouwen die roken, kijken moeilijk en grijpen met hun handen naar hun mondje wanneer hun moeder een sigaret opsteekt. Dat blijkt uit onderzoek van de Britse universiteiten van Durham en Lancaster.

Professor Nadja Reissland bestudeerde bewegende 4D-beelden en registreerde duizenden kleine bewegingen in de baarmoeder. Aan het onderzoek namen twintig toekomstige moeders deel, vier van hen rookten gemiddeld 14 sigaretten per dag.

Na het bestuderen van scans op 24,28, 32 en 36 weken bleken de foetussen van moeders die rookten opvallend meer met hun mondje te bewegen en zichzelf aan te raken in vergelijking met ongeboren baby's van niet-rokende vrouwen. Normaal gesproken gaan foetussen hun mondje minder bewegen en zichzelf minder aanraken naarmate de zwangerschap vordert.

"Er is een uitgebreidere studie nodig om deze resultaten te bevestigen", zegt professor Reissland volgens The Telegraph. De onderzoeker is ervan overtuigd dat deze beelden vrouwen kunnen overtuigen om te stoppen met roken.


Mammoet keert mogelijk terug dankzij DNA-revolutie

De bevroren resten van een mammoetvrouwtje. © epa.


De mens komt in de toekomst misschien weer oog in oog te staan met wollige mammoeten dankzij een groep onderzoekers van de Harvard Universiteit. Die combineerden DNA-deeltjes van de uitgestorven reuzen met het DNA-profiel van een olifant en de resultaatcombinatie leeft.

Uit bevroren grond haalden de wetenschappers delen van het mammoet-DNA die de verdwenen dieren onderscheiden van olifanten, zoals hun harigheid en oorgrootte. Daarna kopieerden ze deze deeltjes om ze middels een nieuwe techniek toe te voegen aan het DNA-profiel van olifanten. Het geheel functioneert en daarmee is het de eerste keer in 3.300 jaar dat mammoet-DNA leeft.

Mammoeten zijn familie van de Aziatische olifant en stierven uit tijdens de laatste IJstijd. Het is niet zeker hoe dat kwam; mogelijk was een komeetinslagde oorzaak. Het kwam in ieder geval niet door inteelt.

De allerlaatste mammoeten zouden hebben geleefd op het eiland Wrangel in de Noordelijke IJszee. Van die dieren gebruikten de onderzoekers het DNA. Hoewel dat erg ingewikkeld en nauwkeurig werk is, zijn de DNA-resten wel goed bewaard gebleven doordat de bevoren grond fungeerde als vriezer. Voordat de mens weer mammoeten kan tegenkomen, moeten de wetenschappers nog wel verder experimenteren. Het combineren van het DNA is nu tenslotte alleen nog in het laboratorium gelukt.

Tegenstanders
Niet alle onderzoekers staan te springen om de mammoet zijn rentree te laten maken. ,,De Afrikaanse en Aziatische olifant sterven bijna uit. Waarom zouden we een andere olifantachtige terugbrengen als we de bestaande soorten niet eens kunnen laten bestaan?'', zegt professor Alex Greenwood volgens The Telegraph.

Andere onderzoekers zijn bang dat wetenschappers willen experimenteren met levende olifanten die mammoeten zouden moeten baren. ,,De dieren moeten een zwangerschap van 22 maanden doorstaan voor iets wat misschien niet eens leeft. Daar zijn geen goede redenen voor, dat is het niet waard'', zegt Tori Herridge, mammoetkenner bij het Londense National History Museum, tegenThe Independent.




Bron

Onderzoek naar injectienaalden met lijm

Foto ter illustratie © Thinkstock.


Injectienaalden van het veelgebruikte merk Terumo moeten onmiddellijk van de markt worden gehaald. Er kan onbedoeld epoxylijm uitkomen. Dat zeggen experts vanavond in het televisieprogramma Dossier EenVandaag.

Miljoenen van deze naalden worden gebruikt in ziekenhuizen en voor vaccinaties. Vooral jonge kinderen krijgen met de betreffende naalden vaccinaties toegediend. Hoe schadelijk eventuele lijmdeeltjes die in de bloedvaten terecht kunnen komen is nog onbekend.

De productieproblemen bij Terumo Europe zouden al jaren intern bekend zijn, maar met die informatie is tot nu toe niets gedaan. De naalden worden in Europa en de Verenigde Staten nog steeds verkocht aan ziekenhuizen, klinieken en aan grote farmaceutische bedrijven.

Onderzoek gestart
De Inspectie voor de Gezondsheidszorg (IGZ) bevestigt dat er, samen met Europese partnerorganisaties, een onderzoek is gestart. ,,Meer kan ik er op dit moment niet over zeggen, maar wij komen nog voor de uitzending met een mededeling'', aldus een woordvoerder.

Terumo is een Japanse fabrikant van medische hulpmiddelen met een jaaromzet van meer dan 4 miljard dollar.




Bron