De zoektocht naar rampvlucht MH370 zat op een dood spoor, maar sinds woensdag is er weer goede hoop dat er meer bekend wordt over de verdwenen Boeing 777. Op het eiland Réunion in de Indische Oceaan is een wrakstuk van een vliegtuig aangespoeld en experts onderzoeken of het stuk vleugel aan vlucht MH370 toebehoort. Op 8 maart 2014 verdween het vliegtuig van Malaysia Airlines, maar wat weten we tot zover over de wrakstukken én vlucht MH370?
1. Wat is bekend over het aangespoelde wrakstuk op het eiland Réunion?
Woensdagmiddag is op het eiland Réunion in de Indische Oceaan een wrakstuk van een vliegtuig aangespoeld. Het Franse eiland ligt ongeveer 700 kilometer ten oosten van Madagaskar in de Indische Oceaan. Aangenomen wordt dat de Boeing 777 in die oceaan is neergestort. Circa 4000 kilometer ten oosten van La Réunion is vergeefs naar wrakstukken gezocht.
Het ongeveer twee meter lange onderdeel lijkt sterk op een welvingsklep van een vliegtuig. Het is niet bekend hoelang het er al lag. Op de buitenkant zitten mossels, wat betekent dat het al een tijdje in het water moet hebben gelegen. Het is een verstelbaar onderdeel van de vleugel, waarmee het profiel kan worden aangepast. Dit zorgt voor een aanpassing in de liftkracht van het vliegtuig. Een Franse luchtvaartexpert zegt zo goed als zeker te weten dat het wrakstuk bij MH370 hoort; experts onderzoeken momenteel of dat zo is.
Ondanks dat de onderzoekers nog geen sterke vermoedens hebben over het wrakstuk, wordt er rekening gehouden met drie opties. Het zou kunnen gaan om een onderdeel van een vliegtuig dat in mei 2006 aan de zuidkust van het eiland neerstortte. De tweede optie zou zijn dat het gaat om een vleugelstuk van een neergestorte Airbus A310 van de maatschappij Yemenia. Het stortte in juni 2009 neer toen het op weg was naar de Comoren. De laatste mogelijkheid werd al eerder aangehaald: rampvlucht MH370.
De geruchten over dat het wrakstuk aan MH370 toebehoort, worden steeds sterker. De eerste aanwijzingen geven hoop, omdat het brokstuk vrijwel zeker van een Boeing 777 komt. De kleur - wit - klopt met de kleuren van Malaysia Aitlines. Om zekerheid te krijgen, gaat het brokstuk naar een bureau van de Franse onderzoeksraad voor veiligheid in Toulouse. Maleisië trekt geen voorbarige conclusies, volgens premier Najib Razak. ,,We hebben eerder veel valse alarmen gehad. Voor de families die geliefden zijn kwijtgeraakt en hebben geleden onder zulke hartverscheurende onzekerheid, bid ik dat we de waarheid vinden, zodat ze vrede krijgen.''
Donderdagochtend spoelde er ook een (deel van een) koffer aan op Réunion. Medewerkers van een schoonmaakorganisatie op het eiland vonden de kofferdelen. Eerder werd in Australië op het strand al een servetje in een verpakking van Malaysia Airlines gevonden.
2. Wat zijn de feiten over vlucht MH370?
Het vliegtuig met vluchtnummer MH370 verdween in maart 2014 toen het van Kuala Lumpur naar Peking vloog. Het ging om een Boeing 777 van Malaysia Airlines met 239 inzittenden, 227 passagiers en twaalf bemanningsleden. Sindsdien is er niks meer vernomen van het vliegtuig. Ruim een half uur na opstijgen stopte het contact met de piloten en maakte het toestel plotseling rechtsomkeert, terug naar Maleisië. Daar kwam het echter nooit aan.
Eind januari is het vliegtuig officieel verongelukt verklaard en alle inzittenden zijn doodverklaard. Vorige maand werd bekend dat de zoektocht wordt afgebouwd, tenzij er nieuwe aanwijzingen gevonden zouden worden. Dat is nu het geval.
3. Wat zou er gebeurd kunnen zijn met MH370?
Los van alle complottheorieën is het aannemelijk dat het toestel ten westen van Australië in de Indische Oceaan is gestort. Ook met die informatie is het een raadsel hoe het vliegtuig al anderhalf jaar van de radar is. In een recent onderzoek van de Amerikaanse wiskundige Goong Chen van de Texas A&M University wordt gesteld dat de vlucht zich verticaal in de oceaanbodem heeft geboord en daarbij vrijwel intact is gebleven. Dat zou verklaren waarom er geen brokstukken of kerosineresten zijn gevonden. Chen verklaart niet waarom en hoe het vliegtuig in die verticale positie terechtkwam. ,,Alleen de zwarte doos geeft ons uiteindelijk zekerheid over wat er is gebeurd.''
4. Wat weten we over de zoektocht naar vlucht MH370?
De zoektocht naar het wrak van MH370 zou worden afgebouwd als er geen nieuwe aanwijzingen werden gevonden. Dat maakte de instantie die is belast met de coördinatie van de zoektocht bekend. Verschillende schepen, waaronder drie van het Nederlandse bedrijf Fugro, speurden de afgelopen maanden de zeebodem in de oceaan bij Australië af naar wrakstukken, maar zonder resultaat. Het speurwerk heeft Australië al zo'n 100 miljoen en Maleisië ongeveer 60 miljoen gekost. Réunion ligt aan de andere kant van de Indische Oceaan, ongeveer 4000 kilometer naar het westen. Wind en zeestromingen kunnen het best daar naartoe hebben gebracht, zeggen deskundigen.
In april is 60.000 vierkante kilometer doorzocht, een gebied zo groot als ruim anderhalf keer Nederland, zo meldde de NOS. Het zoekgebied werd vervolgens uitgebreid met nog eens 60.000 vierkante kilometer.
Het Nederlandse bedrijf Fugro speelt een essentiële rol in de zoektocht naar het wrak. Vier maanden geleden legde Fugro-directeur Rob Luijnenburg uit wat zijn bedrijf precies doet om het mysterie op te lossen. Drie Fugro-schepen en een Maleisisch onderzoeksschip speuren in de Indische Oceaan naar bewijs van een crash. ,,We hopen zo een bijdrage te leveren aan het terugvinden, zodat veel mensen een hoofdstuk kunnen afsluiten,'' zei Luijnenburg toen.
Bron
Donderdagochtend spoelde er ook een (deel van een) koffer aan op Réunion. Medewerkers van een schoonmaakorganisatie op het eiland vonden de kofferdelen. Eerder werd in Australië op het strand al een servetje in een verpakking van Malaysia Airlines gevonden.
2. Wat zijn de feiten over vlucht MH370?
Het vliegtuig met vluchtnummer MH370 verdween in maart 2014 toen het van Kuala Lumpur naar Peking vloog. Het ging om een Boeing 777 van Malaysia Airlines met 239 inzittenden, 227 passagiers en twaalf bemanningsleden. Sindsdien is er niks meer vernomen van het vliegtuig. Ruim een half uur na opstijgen stopte het contact met de piloten en maakte het toestel plotseling rechtsomkeert, terug naar Maleisië. Daar kwam het echter nooit aan.
Eind januari is het vliegtuig officieel verongelukt verklaard en alle inzittenden zijn doodverklaard. Vorige maand werd bekend dat de zoektocht wordt afgebouwd, tenzij er nieuwe aanwijzingen gevonden zouden worden. Dat is nu het geval.
3. Wat zou er gebeurd kunnen zijn met MH370?
Los van alle complottheorieën is het aannemelijk dat het toestel ten westen van Australië in de Indische Oceaan is gestort. Ook met die informatie is het een raadsel hoe het vliegtuig al anderhalf jaar van de radar is. In een recent onderzoek van de Amerikaanse wiskundige Goong Chen van de Texas A&M University wordt gesteld dat de vlucht zich verticaal in de oceaanbodem heeft geboord en daarbij vrijwel intact is gebleven. Dat zou verklaren waarom er geen brokstukken of kerosineresten zijn gevonden. Chen verklaart niet waarom en hoe het vliegtuig in die verticale positie terechtkwam. ,,Alleen de zwarte doos geeft ons uiteindelijk zekerheid over wat er is gebeurd.''
4. Wat weten we over de zoektocht naar vlucht MH370?
De zoektocht naar het wrak van MH370 zou worden afgebouwd als er geen nieuwe aanwijzingen werden gevonden. Dat maakte de instantie die is belast met de coördinatie van de zoektocht bekend. Verschillende schepen, waaronder drie van het Nederlandse bedrijf Fugro, speurden de afgelopen maanden de zeebodem in de oceaan bij Australië af naar wrakstukken, maar zonder resultaat. Het speurwerk heeft Australië al zo'n 100 miljoen en Maleisië ongeveer 60 miljoen gekost. Réunion ligt aan de andere kant van de Indische Oceaan, ongeveer 4000 kilometer naar het westen. Wind en zeestromingen kunnen het best daar naartoe hebben gebracht, zeggen deskundigen.
In april is 60.000 vierkante kilometer doorzocht, een gebied zo groot als ruim anderhalf keer Nederland, zo meldde de NOS. Het zoekgebied werd vervolgens uitgebreid met nog eens 60.000 vierkante kilometer.
Het Nederlandse bedrijf Fugro speelt een essentiële rol in de zoektocht naar het wrak. Vier maanden geleden legde Fugro-directeur Rob Luijnenburg uit wat zijn bedrijf precies doet om het mysterie op te lossen. Drie Fugro-schepen en een Maleisisch onderzoeksschip speuren in de Indische Oceaan naar bewijs van een crash. ,,We hopen zo een bijdrage te leveren aan het terugvinden, zodat veel mensen een hoofdstuk kunnen afsluiten,'' zei Luijnenburg toen.
Bron
Geen opmerkingen:
Een reactie posten