woensdag 5 september 2012

Bijzondere tweeling geboren: een meisje is zwart, zusje is blank

De Britse kersverse mama Pamela Frazer was nogal verrast toen ze haar pasgeboren tweeling voor het eerst te zien kreeg: ze zette vorige maand namelijk een blank en een zwart meisje ter wereld.

De pasgeboren Candice Anne heeft een donkere huid, zwart haar en donkere ogen, haar tweelingzusje Aleisha Lilly is blank met blonde lokken en lichte ogen. Mama Pamela Frazer en haar partner Oswald hebben beiden zowel blank als zwart bloed door hun aders stromen. "Mijn moeder heeft Jamaicaanse, Afrikaanse en Ierse voorouders, mijn vader is blank. De vader van Oswald is Jamaicaans, zijn moeder heeft Jamaicaanse en Ierse roots. De trotse Pamela Frazer, die een maand geleden is bevallen, kan er wel met de situatie lachen. Gisterenavond zei ze: "Ik kan me in elk geval al niet vergissen tussen de twee."

Verklaring
"Dit fenomeen komt vaak voor bij broers en zussen, maar voor een tweeling is dit wel heel zeldzaam. De dokter zei dat de kans een op een miljoen is." Maar ook papa Oswald is ontzettend trots op zijn twee dochters: "Ik zag ze en hield meteen van hen. Net na de geboorte leken ze erg op elkaar, maar nu zijn ze erg verschillend." Tweelingen kunnen een andere huidskleur hebben wanneer twee aparte eicellen bevrucht worden door twee zaadcellen. Dit betekent dat de genen die de huidskleur bij elk kind bepalen verschillend kunnen zijn.






Vreemde reacties
De kinderen van Pamela werden op natuurlijke wijze verwerkt en ze kwamen ter wereld met een keizersnede. "De avond van de bevalling was hectisch. Ik zag mijn dochters niet tegelijkertijd. Eerst hield ik Candice in mijn armen, ze was aan het huilen. Aleisha kreeg ik niet te zien omdat ze niet wilde ademen, pas na enkele uren mocht ik bij haar. De twee meisjes zijn erg verschillend, ik krijg hier dan ook heel wat reacties op. Ik wandelde op straat en een voorbijganger vroeg hoe oud Candice was, vervolgens vroeg de vrouw hetzelfde over Aleisha. Ze zei dat het niet mogelijk was dat het een tweeling was. Maar ik hou van het feit dat ze verschillend zijn, ook qua persoonlijkheid zijn ze erg anders. Aleisha is een beetje een diva, ze schreeuwt vaak om eten. Candice is veel rustiger, net als haar papa."

Toekomst
Pamela heeft altijd al een tweeling gewild, omdat ze zelf een tweelingszus uitmaakt van een tweeling. "Maar ik had nooit gedacht dat ik zoveel geluk zou hebben, normaal slaan tweelingen altijd een generatie over. Ik bereid me al voor wanneer mijn dochters vragen beginnen te stellen, ik zal ze vertellen dat hun bijzondere huidskleur hen extra speciaal maakt."

Andere gevallen
Pamela en Oswald zijn niet de eerste Britse ouders die kinderen met een andere huidskleur op de wereld zetten. Dean Durrant en Alison Spooner kregen de blanke Lauren en de zwarte Hayleigh. Bij hun tweede tweeling gebeurde net hetzelfde: Miya is zwart en Leah is blank. Twee jaar geleden kreeg het zwarte koppel Ben en Angela Ihegboro een blanke, blonde dochter met blauwe ogen.

Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten