dinsdag 7 mei 2013

Jarenlang vermiste vrouwen teruggevonden in VS

De politie in de Amerikaanse stad Cleveland heeft maandag in een woning drie vrouwen aangetroffen die al tien jaar werden vermist. Even daarvoor waren ze ontdekt door een omwonende die op hulpgeroep was afgekomen. De politie heeft in verband met de zaak drie mannen gearresteerd.

Ik ben Amanda Berry. Ik ben de afgelopen tien jaar op het nieuws geweest. Hier ben ik. Ik ben nu vrij.
Amanda Berry tegen telefonist 911

Twee van de vermiste vrouwen, Amanda Berry en Gina DeJesus. © Screenshot WKYC.com.

De aangehouden verdachten zijn broers in de leeftijd van 50, 52 en 54 jaar. De slachtoffers zijn Amanda Berry (27), Gina DeJesus (23) en Michelle Knight (32). Berry en DeJesus werden als tiener ontvoerd, op luttele kilometers van de plaats waar ze maandag werden gevonden. Knight verdween als eerste, in 2002, en was 21 ten tijde van haar verdwijning.

Alarmnummer
Volgens de politie van Cleveland (Ohio) werden de vrouwen in het huis vastgehouden en waren ze vastgebonden toen ze werden ontdekt. Berry belde het alarmnummer van de politie met de mobiele telefoon van de buurman die hen te hulp was gekomen. Ze zei tegen de telefoniste van de alarmcentrale onder meer: 'Ik ben Amanda Berry. Ik ben de afgelopen tien jaar op het nieuws geweest.'

Ze vertelde dat ze ontvoerd was en vroeg of de politie naar het adres in het westen van Cleveland kon komen voordat de ontvoerder zou terugkeren. 'Ik ben gekidnapt, en ik ben tien jaar vermist', zei ze tegen de telefonist. 'En hier ben ik. Ik ben nu vrij.'



Misbruikt
Berry zou tegen een hulpverlener hebben gezegd dat ze door de aangehouden verdachte seksueel is misbruikt. Ze werd maandag gezien met een baby op de arm. Die zou verwekt zijn door een van de verdachten.

Onderweg naar huis
Amanda Berry verdween op 21 april 2003 nadat ze haar zus telefonisch had laten weten dat ze een lift naar huis kreeg na haar bijbaantje in een Burger King-restaurant. Gina DeJesus, destijds 14 jaar oud, verdween een jaar later, onderweg van huis naar school.

Ze zijn intussen in het ziekenhuis onderzocht en maken het goed. Buiten het ziekenhuis hadden zich vrienden en familie verzameld om hen op te vangen.

Gearresteerd
De politie verwacht dinsdag op een persconferentie meer details bekend te kunnen maken. De burgemeester van Cleveland zei dankbaar te zijn dat de vrouwen levend zijn teruggevonden. 'We hebben veel onbeantwoorde vragen over deze zaak en het onderzoek is in volle gang.'

Bron Bekijk de foto's
Lees ook: Cleveland-ontvoerder Castro pleit onschuldig

Geen opmerkingen:

Een reactie posten