Nederlandse banken slaan alarm over een nieuwe manier van hackers om achter de online bankgegevens van internetters te komen. Ze sturen eerst een e-mail in gebrekkig Nederlands. Daarna volgen in keurig Nederlands opgestelde berichten om alsnog achter de inloggegevens te komen.
Dat meldt het AD.
De criminelen sturen mensen berichten in tenenkrommend slecht Nederlands. Vervolgens komen er berichten die zogenaamd namens de banken zijn verstuurd, waarin wordt gemeld dat een derde partij het bankaccount heeft betreden. De ontvanger moet dan alsnog via een meegestuurde link inloggen. Ook die mail is nep en afkomstig van criminelen.
Op zijn kantoor in Amsterdam herkent Gijs Schreuder, directeur betalen particulieren van ABN Amro, de aanpak onmiddellijk en waarschuwt mensen om voorzichtig te zijn met het verstrekken van inloggegevens. Banken vragen nooit via e-mail of telefonisch naar wachtwoorden.
'Ze aarzelen zelfs niet even te bellen om zogenaamd de beveiliging in orde te maken. Een gezonde dosis scepsis is dus geboden. Zoals een normaal mens ook niet zomaar de deur opendoet als iemand ongevraagd de waterleiding komt repareren.'
Het hengelen naar klantgegevens ('phishing') en de daardoor veroorzaakte schade nemen hand over hand toe, klagen ABN Amro, ING en Rabobank.
Uit cijfers van hun belangenorganisatie NVB blijkt dat de schade door phishing over het eerste halfjaar van 2011 al 11,2 miljoen euro bedraagt. De NVB maakt deze cijfers maandag officieel bekend.
Bron:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten