maandag 9 juli 2012

Huilende stewardess zorgt voor paniek aan boord

Een huilende stewardess heeft voor paniek gezorgd tijdens een vlucht tussen Zweden en Spanje. De vrouw ging huilen na een rookalarm in de cockpit. Oorzaak van de rookontwikkeling was een defecte televisie. De passagiers kregen haast geen info en moesten zich opmaken voor een noodlanding.

De vlucht die opgestegen was in Sturup in de buurt van Malmö was op tien minuten van de eindbestemming in Mallorca toen het fout ging. De stewardess raakte in paniek en barstte in tranen uit. 'Huilend kwam ze melden dat er een technisch defect was', zegt Mattias Sonngård die aan boord was van de vlucht, tegen de krant Sydsvenskan. 'We kregen te horen dat we ons moesten opmaken voor een noodlanding.'

De oorzaak van de rookontwikkeling was een defect televisietoestel maar dat kregen de passagiers niet te horen. Aan boord brak paniek uit. 'Passagiers begonnen te schreeuwen dat ze niet wilden sterven. De man voor me viel flauw en kreeg een zuurstofmasker opgezet door de passagier naast hem. Ik vroeg een stewardess of we in het water gingen landen. Ik wilde niet verdrinken maar een onmiddellijke dood.'







Huilend op een bankje
Toen het toestel eenmaal veilig aan de grond stond in Mallorca kregen de passagiers nog altijd geen informatie. 'De ganse crew zat op een bankje te huilen. Niemand vertelde ons wat de oorzaak was van het technisch defect', aldus Sonngård.

Volgens Johan Westin van Malmö Aviation was het defect verwaarloosbaar en kon de vlucht gewoon doorgaan. Hij voegt er nog aan toe dat de piloten slechts één doel hadden. Ze wilden het toestel veilig op de grond zetten. Dat was hun prioriteit, niet het informeren van de passagiers. Toch heeft hij naar eigen zeggen 'het grootste respect voor de passagiers die uit angst gingen schreeuwen'.

Kritiek
De grootste Zweedse touroperator Fritidsresor heeft felle kritiek op het optreden van Malmö Aviation. Vooral het gebrek aan informatie voor de passagiers vindt de operator niet kunnen. 'We kunnen begrip opbrengen voor het ongenoegen bij de passagiers. Voor hen was het een uiterst onaangename ervaring. We willen hen dan ook contacteren om te zien hoe ze het maken en om hun verhaal te horen', aldus de woordvoerder van de touroperator. 'Het kan gebeuren dat passagiers onvoldoende informatie krijgen. Voor mensen met vliegangst wordt het dan helemaal een nachtmerrie.'

Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten