Hoe vraag je de wereldwijde aandacht voor borstkanker zonder veel geld uit te geven? 'Door alle vrouwen hun borsten op tafel te laten leggen natuurlijk!' Zoiets moeten twee Amerikaanse reclamemaaksters gedacht hebben toen ze op het idee van '#Mammming' kwamen.
Ingewikkeld is het niet, maar de aandacht trekt het des te meer. Binnen een week begint de 'rage' al duidelijke vormen aan te nemen op verschillende sociale media.
De initiatiefneemsters wilden meer aandacht voor de nummer één doodsoorzaak bij vrouwen van middelbare leeftijd, nadat één van de twee vrouwen de ziekte overwon. En ze hebben succes. Op Facebookhebben inmiddels al meer dan 1.500 mensen de Mamming-pagina geliked en ook op Twitter en Instagramstromen de foto's binnen.
Mammogram
De actie moet solidair zijn met vrouwen die een röntgenfoto van hun borst moeten laten maken, een zogenoemde 'mammogram of mammografie'. 'Als een vrouw een bepaalde leeftijd bereikt, adviseren doktoren om zo'n mammogram te laten maken. Zo'n procedure houdt onder meer in dat een vrouw haar borsten legt op een platte ondergrond van een röntgenapparaat', vertellen de vrouwen op thisismamming.com.
Dit vinden zij een gênant moment voor de vrouw en daarom haalden ze juist hieruit de inspiratie om tot mamming te komen. 'Als we allemaal het beschamende van mammograms te lijf gaan met Mamming, kunnen we wellicht meer vrouwen inspireren om een scan te laten doen. Al is het alleen maar omdat bij 90 procent van de vrouwen waarbij borstkanker in een vroeg stadium wordt vastgesteld, het overleeft.'
Bron
Geen opmerkingen:
Een reactie posten