woensdag 19 november 2014

Hotel deelt boete uit voor slechte online recensie

Op reissite Trip Advisor postten gasten beelden van het Broadway Hotel die weinig aan de verbeelding overlaten. © Kos.


Een 'vuil, stinkend krot'. Dat is wat het Britse stel Tony en Jan Jenkinson vond van het Broadway Hotel in Blackpool, waar ze een nachtje hadden doorgebracht. Maar nadat ze dat op reiswebsite Trip Advisor hadden laten weten, kregen ze van het hotel een boete van 100 Britse pond, ongeveer 125 euro, opgelegd.

Dat schrijft de BBC. Het hotel liet het koppel weten dat het hun 'beleid' is om gasten die een slechte recensie schrijven te beboeten.

In een document waarin de regels van het hotel uit de doeken worden gedaan, staat inderdaad dat gasten beboet kunnen worden om wat ze op internet schrijven: ,,Ondanks het feit dat terugkerende klanten en stelletjes ons hotel goed vinden, vinden uw vrienden en familie dat misschien niet. Voor elke negatieve recensie die op welke website dan ook wordt geplaatst, zal het groepshoofd worden beboet tot maximaal honderd pond per recensie".

Met dergelijke huisregels overtreedt het hotel mogelijk handelsafspraken. De Britse consumentenautoriteit onderzoekt de zaak.

Geen water in badkamer
De 63-jarige Tony Jenkinson laat tegenover de BBC weten: ,,Het was echt een goor, smerig, stinkend krot dat werd bestierd door een stel muppets. De douche was zo vies dat mijn vrouw er haar haar niet wilde wassen. Het behang zat los, de waterkoker deed het niet en er was helemaal geen water in de badkamer". Ook het ontbijt beviel het koppel niet. ,,Het spek was niet doorbakken".


Dat een negatieve recensie tot een boete zou leiden, stond dan wel in de boekingsdocumenten vermeld, maar omdat Jan Jenkinson haar bril niet op had, tekende ze zonder de kleine lettertjes te lezen.

'Vreselijk'
De BBC nam contact op met de manager van het hotel, maar die was niet bereikbaar. De Jenkinsons zijn niet de enigen die het hotel voortaan links laten liggen. Het Broadway Hotel in Blackpool staat op de 858ste plaats in de lijst van 894 hotels in de badstad, meer dan de helft van haar recensies noemen het hotel 'vreselijk'.

Personeel drinkt bier bij ontbijt
Begin deze maand had hotelgast Jeanette M. het nog over hotelpersoneel dat blikken bier dronk tijdens het serveren van het ontbijt. Andere gasten hebben op Trip Advisor foto's gepost van besmeurde tapijten, beschimmelde muren en loshangend behangpapier in de kamers van het Broadway Hotel.

Consumentenrecht
Een kabinetsmedewerker van het Britse ministerie bevoegd voor handelspraktijken stelt dat consumenten de vrijheid moeten hebben een eerlijk oordeel te ventileren over de diensten die hen werden geboden. John McCreesh: ,,Andere consumenten rekenen daar immers op. Hoteluitbaters kunnen zich beter concentreren op het optimaliseren van hun dienstverlening dan misnoegde klanten te bedreigen en beboeten. Mensen moeten het recht hebben hun teleurstelling te uiten indien hun hotelverblijf niet aan hun verwachtingen voldoet en mogen niet verhinderd worden daarover hun mening te verspreiden".

Boetes van hotels voor slechte recensies komen wel vaker voor. In de Verenigde Staten was er afgelopen zomer ophef over een hotel dat gasten tot wel 500 dollar beboette voor negatieve recensies op sites als Yelp.




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten