dinsdag 10 november 2015

Lichtflits vastgelegd bij crash Russisch vliegtuig


Russen wijzen naar terreur als oorzaak crash A321

De resten van het gecrashte toestel kwamen terecht in een woest en dunbevolkt gebied © epa.


Op de plek waar zaterdag een Russisch vliegtuig is neergestort is een grote lichtflits geregistreerd. Dat meldt de Amerikaanse nieuwszender NBC. De lichtflits is vastgelegd door een Amerikaanse satelliet, zou ook het Pentagon hebben bevestigd. Mogelijk gaat het om een explosie. Er is geen indicatie dat het om een raket zou gaan, omdat dat op de infraroodbeelden te zien zou moeten zijn. Experts betwijfelen dan ook een aanslag.

Brokstukken van de gecrashte Airbus A321 liggen verspreid over een gebied van 4 bij 8 kilometer groot. ,,Dat duidt er op dat het toestel in de lucht uit elkaar is gevallen,'' zegt Alexander Neradko, directeur van de Russische luchtvaartautoriteiten.

Ook de directeur van Kogalimavia, de luchtvaartmaatschappij die zaterdag de Airbus verloor boven de Sinaïwoestijn in Egypte, weet het zeker: externe factoren veroorzaakten de crash. Het lag niet aan het toestel. Dat was onlangs nog door technici in orde bevonden. Het lag ook niet aan de piloten. Die waren heel ervaren. ,,De bemanning verloor plotseling de controle over het toestel. Alleen krachten van buitenaf kunnen dit hebben veroorzaakt,'' aldus Kogalimavia-directeur Alexander Smirnov.

Verdachte timing
De conclusie dat het toestel uit de lucht is geschoten of opgeblazen met een bom wilde hij nog niet trekken. Maar de locatie van de ramp blijft verdacht, evenals de timing. In de Sinaï - het immense schiereiland tussen Egypte en Israël - opereren diverse terreurorganisaties die banden hebben met Islamitische Staat (IS) dan wel met Al-Qaeda. IS claimde zaterdag meteen de verantwoordelijkheid voor de crash; Al-Qaeda had daags tevoren de Westerse landen en ook met name Rusland gedreigd dat de bombardementen op 'moslims' in Syrië en Irak gewroken zouden worden.

Als het onderzoek bevestigt dat de brokstukken ver uit elkaar liggen, zullen de onderzoekers zich ook richten op oorzaken als een bom of ander soort explosie aan boord. Volgens de Ameriaanse onderzoeksautoriteit NTSB moeten in dat geval sporen van chemicalien aanwezig zijn op de metalen rompstukken. Als hiervan geen sprake is, wordt volgens Todd Curtis, een voormalig veiligheidsingenieur van vliegtuigfabrikant Boeing, gekeken naar een brand aan boord of corrosie waardoor er structurele schade is ontstaan.

Onveilig
Sinds de Egyptische Revolutie in 2011 en de bestuurlijke chaos in Cairo hebben groepen bedoeïenen de Sinaï onveilig gemaakt en de oorlog verklaard aan het militaire regime. Het trotse maar straatarme woestijnvolk voelt zich al jaren gekleineerd en economisch achtergesteld. De meeste jongeren zijn werkloos en door de Egyptenaren vaak uitgesloten van baantjes in de toeristische industrie langs de Rode Zee. Gewapende jihadisten hebben zich de laatste jaren in de Sinaï gemeld en daar aanhang gevonden.

Een van de grootste milities, Wilayat Sina (Provincie Sinaï), 'fuseerde' vorig jaar met Islamische Staat (IS). Sindsdien zijn nieuwe aanslagen gepleegd op Egyptische militairen en werden regelmatig raketten afgeschoten op Israël. Wilayat Sina eistte zaterdag namens IS de verantwoordelijkheid op voor het neerstorten van het vliegtuig.

Volgens de gezaghebbende Britse wapenexpert Paul Beaver is het echter moeilijk voorstelbaar dat Wilayat Sina een passagierstoestel op bijna 10 kilometer hoogte uit de lucht heeft geschoten zoals gebeurde met vlucht MH17 boven de Oekraïne. Daarvoor is een geavanceerd raketsysteem nodig en een goed getrainde eenheid voor de bediening daarvan. Beide zouden te hoog zijn gegrepen voor Wilayat Sina, denkt Beaver. Daarbij zou juist de aan Israël grenzende Sinaï extreem goed in de gaten wordt gehouden door tal van veiligheidsdiensten. Het afschieten van een luchtdoelraket was zeker opgemerkt.

Zwarte doos
Het vliegtuig vertrok zaterdag van toeristenbestemming Sharm al-Sheik voor een vlucht naar Sint-Petersburg. Het stortte 23 minuten later neer. Alle 224 inzittenden kwamen om het leven.

Het merendeel van de slachtoffers is vanuit de Egyptische hoofdstad Caïro naar Rusland gevlogen. Hun lichamen werden naar Sint-Petersburg gebracht. Daar worden de stoffelijke overschotten verder onderzocht en geïdentificeerd. In Rusland was gisteren een dag van nationale rouw afgekondigd.

Bij het onderzoek zijn naast Egypte en Rusland ook vertegenwoordigers van fabrikant Airbus betrokken. Verder doet Duitsland, waar het toestel is gebouwd, mee en Ierland, waar het vliegtuig stond geregistreerd. De onderzoekers bestuderen onder meer de geluidopnamen uit de cockpit en vergelijken die met vluchtgegevens in de zwarte doos.




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten