donderdag 21 juni 2012

Amerikaan zonder benen bedwingt de Kilimanjaro

Om geld voor goede doelen in te zamelen, heeft Spencer West de Kilimanjaro beklommen. Geen onbelangrijk detail: de Amerikaan verloor beide benen toen hij amper vijf jaar oud was, als gevolg van een erfelijke aandoening.

Meer dan 500.000 dollar kreeg de sportieveling als hij de klim van 5.895 meter tot een goed eind zou brengen. Omgerekend is dat dus 85 dollar per meter.

Samen met zijn twee beste vrienden bedwong West na zeven slopende dagen uiteindelijk de hoogste berg van Afrika. Alleen op de steilste stukken liet hij zich dragen in een rolstoel. Vier vijfde van de tocht heeft hij zelf volbracht. 'Naar het einde toe kreeg ik het almaar lastiger met ademen. Mijn handen waren gevoelloos en mijn schouders en ellebogen deden zo'n pijn', vertelde de dappere klimmer aan de BBC.




Hoogteziekte
Kort voor het einddoel kreeg het team ook nog te kampen met hoogteziekte. Er rees twijfel over de slagingskansen van de missie, maar Spencer verloor nooit zijn goede humeur. 'Toen we het uiteindelijk gehaald hadden, wilde iedereen weten wat er met mijn benen gebeurd was. Toen antwoordde ik: 'ik heb ze in mijn andere broek gelaten', of: 'een haai heeft ze afgebeten'.'

Spencer liet zich door zijn handicap nooit ontmoedigen. Als zijn vrienden vroeger op school gingen voetballen of basketballen, juichte hij hen als 'cheerleader' toe. Zijn sociale talenten leidden hem uiteindelijk naar Kenia, waar hij wilde helpen bij de bouw van scholen.

Toen Spencer daar aankwam, werd hij meteen door een hele hoop kinderen vastgeklampt. 'Ik wist niet dat zoiets ook met blanken kon gebeuren', flapte een klein meisje er toen uit. Dat was voor hem een motivatie om zich nog meer in te zetten.

Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten