vrijdag 29 maart 2013

Afghaanse zwerfkat redt Amerikaanse soldaat

Dat een vriendschap tussen dier en mens heel bijzonder kan zijn, bewijzen de Amerikaanse Jesse Knott en zijn Afghaanse kat Koshka. Sergeant Knott diende in Afghanistan toen hij de ernstig verwaarloosde Koshka leerde kennen en onder zijn hoede nam. Toen twee vrienden van de militair omkwamen, was het Koshka die op zijn beurt Knott door de moeilijke tijd heen sleepte.

Het hartverwarmende verhaal van Knott en Koshka (Russisch voor kat) verovert langzaam Amerika. De twee kregen in hun woonplaats Oregon eind februari de Diamond Collar Hero Award uitgereikt. Een prijs voor zowel dieren als mensen voor opmerkelijke prestaties en sindsdien zijn ze een beroemd stel.

Eerste ontmoeting
Knott ontmoette Koshka in juni 2010 toen hij gestationeerd was in Afghanistan. Toen de sergeant zag dat het beestje tekens van verwaarlozing en mogelijk zelfs misbruik vertoonde, besloot hij de kat te adopteren.

'De maat was vol toen ik hem op een dag trekkend met een been en een bloedige verwonding aan zijn pootje zag. Eigenlijk zijn dieren verboden op de basis, maar Knott maakte ruimte voor zijn nieuwe vriend. 'Kort daarna toen ik zijn wonden behandeld had, kregen we een band en ik wist ik over zijn veiligheid zou waken, totdat ik een manier zou vinden om hem te redden,' vertelt Knott.

Omgedraaide rollen
De rollen draaiden om toen twee bevriende collega's van Knott in december omkwamen bij een zelfmoordbomaanslag. 'Met tranen in mijn ogen, keek hij me aan, strekte zijn pootje uit en raakte mijn lippen aan, daarna klom hij in mijn schoot en deelde het moment met me,' aldus Knott.

Sindsdien beschouwt hij het diertje als familie. Zijn overtuiging om Koshka een veilig onderkomen te bieden, groeide. 'Hij hielp mij door een van mijn donkerste periodes, dus nu moest ik hem uit een van zijn donkerste plekken halen.'

Met de hulp van een lokale vertaler regelde Knott het transport voor zijn kat naar zijn woonplaats Oregon City. 3000 dollar en wat vlieguren verder woont Koshka nu gezellig en veilig bij de familie van de soldaat. 'Hij was mijn redder in nood. Hij hield me in leven gedurende die tijd.'




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten