zaterdag 30 juli 2011

Moeder van 32 wordt wakker als tienermeisje van 15

Naomi Jacobs uit Manchester ging slapen als een vrouw van van 32 jaar en stond de volgende dag op als een tiener van 15. Jacobs leed aan een zeldzame vorm van amnesie, waardoor ze zich totaal niks herinnerde van alles dat ze sinds 1992 heeft meegemaakt.
Naomi dacht dat ze naar school moest en schrok zich een ongeluk toen ze in de spiegel keek en een volwassen vrouw zag met hier en daar rimpels. Ze dacht dat ze in 1992 leefde, maar in werkelijkheid was het al 2008 en runde ze een homeopathische zaak, naderden haar eindexamens psychologie en was ze net gescheiden van de vader van haar zoon. Ze kon zich echter niks meer herinneren van de hele periode daartussen.

'Help, een jongetje noemt mij mama!'
'Het laatste wat ik mij herinnerde, was dat ik in slaap viel onderin het stapelbed en droomde van een jongen uit de klas,' vertelt ze in The Sun. 'Toen ik wakker werd, stapte plots een jongetje op mij af en noemde mij 'mama'. Ik schreeuwde het uit, ik wist niet wie die elfjarige was. Ik dacht dat hij niet veel jonger was dan ik en ik herinnerde helemaal niet ooit van hem bevallen te zijn.'


John Major en Bush SrNaomi dacht dat John Major de premier van Engeland was en George Bush Senior de president van de VS. 'Facebook, Google en YouTube leken dingen die verzonnen waren. Toen ik mijn zoontje Leo voor het eerst op de Xbox zag spelen en interactie met de tv zag hebben, schrok ik zo heftig dat ik thee morste.'

Het was duidelijk dat Naomi Jacobs (inmiddels 35) aan acute amnesie leed, veroorzaakt door stress. Wat wel behouden bleef, was haar zogenaamde 'semantische' geheugen, waardoor ze bijvoorbeeld nog wel een wagen kon besturen omdat ze dat in haar leven nu eenmaal al geleerd had.

Shock: de wereld niet veroverd
Dankzij vrienden, kennissen, kranten en dagboeken kwam haar geheugen de laatste drie jaaren langzaam terug en leerde ze haar eigen zoon Leo opnieuw kennen. Het was een teleurstelling voor haar dat ze op haar 32ste een gewone vrouw, met een gewone baan was, die in een oude Fiat reed. Ze dacht als vijftienjarige op haar 32ste op zijn minst de halve planeet veroverd te hebben.

Haar beste vriendin en haar zus namen de communicatie met de buitenwereld voor hun rekening. E-mail en gsm's waren geen bekende werkinstrumenten meer voor Naomi. 'Langzaam kwam ik weer in de echte wereld terecht, nadat ik mij eerst nachtenlang huilend afvroeg wie ik was. Mijn enig zorg was dat de jongens op school op wie ik verliefd was, niet betrapt zouden worden op drinken in het park.'

Back to the Future
Uiteindelijk kreeg Naomi Jacobs haar volledige geheugen terug. 'Het was geen lolletje, zoals Michael J. Fox in 'Back to the Future'. Ik was in slaap gesukkeld in een wereld met eindeloze mogelijkheden en werd wakker in een nachtmerrie.'
(Redactie)

Bron:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten