maandag 25 juli 2011

Nederlandse trucker redt jongeren uit bloedbad Utøya


De Nederlandse vrachtwagenchauffeur Peter van Dinten zag het bloedbad op Utøya voor zijn ogen gebeuren. Hij werd met zijn vrachtwagen tegengehouden door de politie en kon het eiland zien liggen waar Anders Behring Breivik zijn geweren leeg schoot.
Mitrailleurvuur
'Je stapt uit, hoort mitrailleurvuur, ziet mensen in het water springen en bloedend het water weer uit komen. Het was verschrikkelijk,' zegt Van Dinten tegen het AD. Hij bedacht zich geen moment en samen met andere automobilisten haalde hij jongeren uit het water die de overkant levend hadden weten te bereiken.







In shock
'Ik zie nog een meisje met zwart haar uit het water komen. Ze was in tranen en helemaal in shock. Ze is in een auto gaan zitten en later overgedragen aan hulpverleners.'

Van Dinten had kort voor de fatale schietpartij een lading groente en fruit geladen in de Noorse hoofdstad Oslo en was op weg naar Bergen, aan de Noorse westkust. Hij was nog geen half uur onderweg toen agenten hem rond kwart voor zes tegenhielden op de weg recht tegenover het vakantie-eilandje Utøya.

'Eerst baalde ik nog en dacht ik dat er een ongeluk was gebeurd. Ik heb bederfelijke waar bij me, dus heel lang oponthoud kon ik zeker niet gebruiken. Maar toen ik uitstapte hoorde ik meteen harde knallen. Ik wist direct dat dat geen vuurwerk was, maar geweerschoten.'

Paniek
De chauffeur schat dat hij vijfhonderd meter van het eiland was verwijderd en zag hoe kinderen probeerden hun leven te redden. In paniek sprongen ze het water in en zwommen al dan niet met kleren aan naar het vaste land. 'Ik zag kinderen kopje onder gaan en weer boven komen. Ik ben zo dicht mogelijk naar de waterkant gelopen om mensen uit het water te helpen. Dat was het minste wat ik kon doen.'

Bron:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten