woensdag 23 november 2011

Egyptisch traangas erg bijtend, gaat het om zenuwgas?

© ap

Terwijl de toestand bij de massabetogingen in de Egyptische hoofdstad Caïro helemaal uit de hand dreigt te lopen, zijn er grote vragen gerezen over het gebruikte traangas om de betogers uit elkaar te drijven. Het gerucht gaat dat het een gas is dat ontworpen werd voor chemische oorlogsvoering. De bekende Egyptische politicus Mohamed ElBaradei, ex-baas van het Internationaal Atoomagentschap, had het op Twitter zelfs over zenuwgas. Dat meldt VK.nl.

Een urgentiearts op het Tahrirplein zegt dat liefst 90 procent van de gewonden, slachtoffers waren van het traangas. Hulpverleners beschrijven zeer heftige lichamelijke reacties op het inademen van het gas. De demonstranten hoesten, braken en vallen zelfs bewusteloos.








Tennisballenmachine
Ook Toine Heijmans, op dit moment in Caïro voor de Nederlandse krant De Volkskrant, zag bij de geïmproviseerde hospitaals op het plein veel slachtoffers. Mensen lagen te trillen en vertoonden heel andere reacties dan bij normaal traangas. Heijmans beschrijft: 'Het gaat maar door met die traangasgranaten, als zo'n soort tennisballenmachine blijven ze maar worden afgeschoten. Je ziet ook niet waar ze vandaan komen. Vanochtend lag er plots zo'n granaat naast mijn voeten. Volgens de mensen gaat het al vijf dagen zo. Iedereen heeft het erover, het is de talk of the town. Het is veel scherper gas dan gewoon traangas. Afgelopen nacht kon ik niet op mijn balkon staan, zo scherp waren de dampen."

Acteur
De Egyptische acteur Kader Abdullah vertelde bij de BBC ook over het gas. "Ik weet zeker dat het ander gas is dan bij de vorige revolutie werd gebruikt. Ik wens niemand toe het in te ademen zoals ik heb gedaan.' (VK/kh)


Bron+ foto's:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten