zondag 6 mei 2012

Toerist blijft foto's nemen terwijl cheeta's zijn vrouw aan het verscheuren zijn

De 60-jarige Britse toeriste Violet D'Mello mag blij zijn dat ze nog leeft na een gruwelijke aanval door enkele cheeta's in een safaripark. Nog opmerkelijker dan haar miraculeuze overleving, was het gedrag van haar man. Terwijl de bloeddorstige roofdieren zijn vrouw aan het verscheuren zijn, gaat de 64-jarige Archie gretig door met foto's nemen. Die foto's verspreiden zich nu als een lopend vuurtje over de wereld en de man krijgt er begrijpelijkerwijze flink van langs. Zelf neemt de man de veiligheid van het dierenpark op de korrel en dat is natuurlijk ook niet onterecht.

In het begin ging alles nog goed voor Violet D'Mello. © ap.

Plots vielen de cheeta's aan. © photo news.

Ik wist echt niet hoe ik uit die uiterst benarde toestand zou kunnen ontsnappen. Iets in mij zei dat ik me voor dood moest houden. Geen vin meer verroeren.
Violet D'Mello

© photo news.

Ik was foto's aan het nemen en besefte te laat dat mijn vrouw aangevallen werd. Eigenlijk kon ik ook niks doen om haar te beschermen. Ze hadden haar nooit bij die cheeta's mogen laten.
Archie D'Mello

Violet D'Mello was samen met haar man een safaripark in Zuid-Afrika aan het bezoeken tijdens een reis voor haar zestigste verjaardag. In het private dierenpark Kragga Kamma kan je tegen betaling van een zestal euro enkele tam gewaande cheeta's knuffelen. Het levert normaal gesproken schattige vakantiekiekjes op, maar voor de Britse toeriste had het fataal kunnen aflopen.

Meisje gebeten
Eerst loopt alles zoals gepland. Violet aait de cheeta's en zegt dat hun vacht zo zacht aanvoelt. Dan loopt het echter grondig mis. Eerst haalt een van de cheeta's uit naar de achtjarige Camryn Malan. Het leverde het kind een bijtwonde in het been op, maar dat was nog niks vergeleken bij wat zou volgen. Het was wel een teken dat de roofdieren allesbehalve tam waren. Violet probeerde het zevenjarige broertje van het meisje nog te troosten door te zeggen dat hij niet zo bruusk mocht weglopen, want dat de dieren dan juist schrikken. De twee cheeta's hadden dat duidelijk niet zo begrepen en vielen Violet aan. De roofdieren wierpen haar tegen de grond. Ze begonnen in haar benen en hoofd te bijten tijdens de weerzinwekkende aanval. Andere toeristen probeerden de cheeta's af te leiden. En haar man? Die bleef ijzig kalm foto's nemen terwijl zijn vrouw bloedend voor haar leven vocht.

Voor dood blijven liggen
Violet D'Mello, moeder van twee kinderen, is blij dat ze haar hachelijke avontuur nog kan navertellen. "Ik zou nooit gedacht hebben dat de cheeta's ook een volwassene zouden aanvallen, maar plots lag ik op de grond met een cheeta op mijn lijf", zegt Violet in de Daily Mail. "Het beest begon me zwaar te krabben en te bijten. Toen merkte ik dat de andere cheeta ook toesloeg en in mijn nek beet. Ik schreeuwde het uit en wilde mijn nek beschermen met mijn handen. Dat hielp niet en ik werd meermaals in mijn benen gebeten. Ook in mijn zij, nabij mijn nieren, werd ik zwaar geraakt. Alle toeristen rond mij waren ook aan het schreeuwen. Ik wist echt niet hoe ik uit die uiterst benarde toestand zou kunnen ontsnappen. Iets in mij zei dat ik me voor dood moest houden. Geen vin meer verroeren. Gelukkig kwam er iemand van het park de cheeta's wegjagen. Geen seconde te vroeg."

Veel geluk
Archie, haar 64-jarige man, bleef tijdens de gruwelijke aanval maar foto's nemen en pas toen de kust weer veilig was, hielp hij zijn zwaar toegetakelde vrouw overeind. De huisvrouw uit het Schotse Aberdeen bloedde hevig aan haar benen, hoofd en buik. Ze werd in allerijl naar het ziekenhuis gebracht, waar ze een pak hechtingen nodig had om de vele bijtwonden te dichten. "De dokters zeiden dat de cheeta's normaal naar de buik mikken en dan hun slachtoffers verscheuren. Ik heb dus heel veel geluk dat ik nog leef."





"Oog kunnen verliezen"
En meneer D'Mello? De 64-jarige helikopterpiloot had de trip van een maand speciaal voor zijn jarige vrouw geboekt. "Ik was foto's aan het nemen en besefte te laat dat mijn vrouw aangevallen werd. Eigenlijk kon ik ook niks doen om haar te beschermen. De vrouwelijke gids van het safaripark had zelfs geen stok om in te grijpen. Pas toen een andere vrouw van de receptie kwam aangelopen met een stok, losten de cheeta's hun prooi. Mijn vrouw was lelijk toegetakeld. Vooral haar hoofdwonde baarde me zorgen. Gelukkig kon een verpleegster ter plaatse het bloed al wat stelpen. De dokters zeiden dat ze blij mag zijn dat ze nog leeft. Ze had ook een oog kunnen verliezen, op een centimeter na zelfs."

Gevaar
De man neemt vooral het dierenpark kwalijk dat ze hen niet goed ingelicht hadden over het gevaar. "Ze zeiden dat alles veilig was en dat was het dus duidelijk niet. Ze begrepen ook niet waarom de cheeta's die anders zo tam waren, nu plots aanvielen. Ze zeiden dat er nooit problemen waren geweest. Ze zouden nooit iemand bij die cheeta's mogen toelaten natuurlijk."

Blijven wilde dieren
In afwachting van het onderzoek is de attractie gesloten. Het Kragga Kamma safaripark is een privédierenpark in het zuidoosten van Zuid-Afrika. Er zitten ook neushoorns, buffels en giraffen. Toeristen kunnen er verblijven in tenten of huisjes. Dan kunnen ze te voet of met de wagen door het park rijden. Een expert van cheeta's waarschuwt om heel voorzichtig om te springen met cheeta's. Volgens hem zijn wilde katachtigen ook in gevangenschap potentieel heel gevaarlijk. In de laatste tien jaar werden in de regio al drie mensen doodgebeten door gevangen wilde dieren. Toeristen moeten blijven beseffen dat het om wilde dieren gaat, geen katjes om zonder handschoenen aan te pakken.


Bron bekijk de foto's

Geen opmerkingen:

Een reactie posten