vrijdag 23 januari 2015

Duikers komen terecht in poeptornado van potvis

Afbeelding weergeven op Twitter



Vier duikers kregen in de wateren rond het Caribische eiland Dominica de schrik van hun leven toen zij rustig een potvis wilden filmen. Het zoogdier spoot plots een 30 meter grote wolk van ontlasting in hun gezicht, zo meldden diverse buitenlandse media.

De Canadese fotograaf Keri Wilk legde vast ,,hoe het helderblauwe water plots de kleur kreeg van een kop warme chocolademelk.''
Het dier flipte op zijn kant en begon poep in hun gezicht te spuiten.
,,Alles zat onder. Het zat in mijn ogen, in mijn duikpak, mijn mond, mijn haar, alles,'' aldus Wilk. ,,Ik was doorweekt.''

Afweermechanisme
Dit gedrag van de potvis is eigenlijk heel zeldzaam. Biologen noemen het fenomeen een afweermechanisme. Dat kan een potvis doen om de vijand af te schrikken. De andere drie duikers hadden er nog zo voor gekozen niet het water in te gaan met duikpakken opdat het dier niet verstoord zou worden. Dat mocht kennelijk niet baten, want de crew kwam van top tot teen onder te zitten.

,,Toen het begon keken we elkaar aan met een blik van, wanneer houdt dit op? Maar toen draaide hij op zijn kant en flipperde vervolgens de uitwerpselen minutenlang onze kant op.'' De heren besloten toen het maar gewoon over zich heen te laten komen. ,,In de dikke, bruine mist zag ik geen hand voor ogen.''

Even goed douchen
Na afloop van hun avontuur concludeerden de duikers dat ze beter even goed konden douchen bij thuiskomst. ,,Niet dat het zo enorm stonk, eigenlijk helemaal niet, maar gewoon voor de zekerheid omdat je je wel een beetje vies voelt.'' Wilk heeft zelf nog nooit zoiets meegemaakt en denkt dat dit misschien wel de eerste keer is dat het fenomeen is vastgelegd op camera.




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten