maandag 8 juni 2015

Buschauffeur ontdekt ontvoerde peuter in bus

Buschauffeur Tim Watson was een kidnapper te slim af. © ABC News.



Buschauffeur Tim Watson uit Californië wordt gezien als een ware held nadat hij een kidnapper, die een driejarig jongetje had ontvoerd, ontmaskerde. Met een slim plan wist hij de de ontvoerder over te dragen aan de politie.

Afgelopen vrijdag werd een 3-jarig jongetje opgegeven als vermist, nadat hij spoorloos was verdwenen uit een bibliotheek in het stadje Milpitas, zo'n zeventig kilometer van San Francisco.

Ongeveer een uur later ontdekte buschauffeur Tim Watson een man met een jong kind op zijn bus. Het duo voldeed aan de beschrijving van de politie, die inmiddels een vermissingsbericht had verspreid. De kleuter was bovendien hard aan het huilen.

Plan
,,Ik zag zijn betraande gezicht", vertelde Watson tegen ABC-News. Maar omdat hij er nog niet zeker van was of het daadwerkelijk om het verdwenen jongetje ging, moest er een plan komen om het duo van dichterbij te bekijken.

,,Ik vroeg de inzittenden om uit te kijken naar een groene rugzak, die iemand zogenaamd was vergeten", verklaarde Watson. ,,Ik zette de bus aan de kant en deed alsof ik de bus aan het doorzoeken was, zodat ik in de buurt van de verdachte en het jongetje kon komen."


© ABC News.

Eenmaal terug achter het stuur waarschuwde Watson de politie. De truc met de tas had uitgewezen dat het daadwerkelijk om het vermiste jongetje ging. De chauffeur stopte de bus bij een afgesproken halte, waar de agenten al klaar stonden de kidnapper op te pakken. Na een korte worsteling kon het kindje worden weggepakt, en de ontvoerder gearresteerd.

Na de arrestatie vroeg Watson aan de politie wat er eigenlijk aan de hand was. Toen pas kwam hij erachter dat het om een ontvoering ging en het jongetje, dat zelf al kon lopen, niet zelf de benen had genomen. ,,Ik werd er heel emotioneel van", zei de chauffeur, zelf vader van twee kinderen. ,,Wat als ik dat opsporingsbericht niet op tijd had gezien?"

Volgens de politiewoordvoerder van Milpitas is Watson een echte held. De kidnapper Alfonso Edington (23) werd gearresteerd op beschuldiging van kidnapping. Er bleek geen link tussen het kind en zijn ontvoerder.




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten