vrijdag 9 maart 2012

Coca-Cola en Pepsi passen recept aan na waarschuwing over kanker

De twee grootste spelers in de frisdrankmarkt, Coca-Cola en Pepsi, gaan hun recept voor 's werelds meest populaire drankje aanpassen nu de overheid van Californië een ingrediënt op de lijst van kankerverwekkende stoffen heeft geplaatst. Coca-Cola zegt dat het de smaak van cola niet zal beïnvloeden.

De twee colagiganten zien zich daartoe genoodzaakt om te voorkomen dat ze een waarschuwingslabel moeten plaatsen op de verpakkingen van alle drankjes. Een label dat waarschuwt voor kanker zou immers nefast kunnen zijn voor de marketing van de producten.

Eeuwenoud recept
Het recept van Coca-Cola is 126 jaar oud en was van oorsprong een medicijn in de vorm van een siroop waaraan in eerste instantie water en later koolzuurhoudend water werd toegevoegd. Pepsi-cola bestaat ook als sinds 1890 en is gebaseerd op een vergelijkbaar apothekersmiddeltje tegen maagpijn. Beide recepten zijn sindsdien nagenoeg ongewijzigd gebleven.

Zowel Coca-Cola als Pepsi gebruiken de stof '4-methylimidazole' (afgekort 4-MEI). Dat gebeurt om een caramelkleur aan de cola te geven. Maar de Amerikaanse staat Californië heeft die chemicalie nu toegevoegd aan de lijst van kankerverwekkende stoffen, wat betekent dat fabrikanten de aanwezigheid van die stof moeten melden en waarschuwen dat het kanker kan veroorzaken. Om hogere productiekosten te voorkomen, gaan beide merken het recept nu aanpassen.








Er is vooralsnog geen noodzaak om het recept ook wereldwijd aan te passen, omdat in elk land andere regels gelden.

Schadelijk
Een studie heeft aangetoond dat de stof 4-MEI een verhoogd risico tot kanker met zich meebrengt in ratten en muizen, maar er is volgens de Amerikaanse Dranken Vereniging geen bewijs dat het ook schadelijk is voor mensen. Volgens de organisatie zou je elke dag een paar duizend blikjes cola moeten drinken gedurende 70 jaar om dezelfde dosis binnen te krijgen die de proefdieren in het labaratorium was toegediend.

Volgens frisdrankmarktonderzoeker Beverage Digest hebben Coca-Cola en PepsiCo samen bijna 90 procent van de handel in frisdranken in handen.

Bron:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten