woensdag 30 mei 2012

Niersteenonderzoek onthult vrouwelijk geslacht van man

Beeld het je maar eens in: je stapt als man voor een routineonderzoek voor nierstenen het ziekenhuis binnen en je komt weer buiten als vrouw. Het overkwam de Amerikaan Steve Crecelius toen de dokters in zijn lichaam vrouwelijke geslachtsdelen ontdekten. Een bizarre manier om je innerlijke zelf beter te leren kennen.

Steve Crecelius, die tegenwoordig door het leven gaat als Stevie, trok vijf jaar geleden naar een ziekenhuis in Denver omdat hij last had van een niersteen. Toen de resultaten van de echografie binnenliepen, werd de echtgenoot en vader van zes kinderen verteld dat hij - of moeten we zij zeggen - in feite 'interseksueel' is, wat zoveel betekent als geboren met zowel mannelijke als vrouwelijke kenmerken.

"Je wandelt als een homo"
"Toen ik 17 was, had ik een deeltijdse job als cameraman bij een tv-zender. Mijn overste zei me toen: "Je wandelt zoals een homo, weet je dat?"", aldus Crecelius. "Ik dacht dat ik mijn ware aard aan het verbergen was, maar dat blijkt nu dus helemaal niet het geval te zijn."







Aanvaarden en begrijpen
De overgang van man naar vrouw verliep voor Stevie niet van de ene dag op de andere. Het duurde meer dan een jaar voordat ze in het openbaar vrouwenkledij durfde te dragen.

Voor de familie was de aanpassing eveneens geen sinecure. Debbie Crecelius, Stevie's vrouw, geeft toe dat het tijd vergt om gewoon te worden aan de ingrijpende verandering. "Hier heb ik niet voor getekend, maar wie uitendelijk wel?", merkt ze op. "Binnenin is ze nog steeds dezelfde persoon als toen ze nog een man was." Ook de kinderen staan open voor Stevie's geslachtswijziging.

"De mensen moeten het aanvaarden en het proberen te begrijpen", vervolgt Stevie. "Ik ben nu eenmaal zo geboren en elkaar liefhebben en steunen zal altijd de belangrijkste pijler in ons gezin vormen."

Bron  + video

Geen opmerkingen:

Een reactie posten