woensdag 25 september 2013

Blindegeleidehond rukt zich los om baby te redden

© thinkstock.


Een blindegeleidehond mag de persoon die hij begeleidt nooit in de steek laten, dat wordt ze geleerd. Toch is dat exact wat Jet, een zwarte labrador, deed. Maar wel met een reden: Jet rukte zich los om een kinderwagen uit de weg van een auto te duwen.

Hij redde zo het leven van de 1-jarige Jacob. Jet hoort Mrs Crowley te begeleiden, die officieel blind is verklaard. Dat doet de trouwe hond al vijf jaar. Bij een wandelingetje van de vrouw met haar baby gaf Jet de loyaliteit aan 'haar' blinde op, ten voordele van diens baby.

'Ze reageerde bliksemsnel'
'We waren net van de stoep afgegaan om de ingang van een parking over te steken en ik hoorde de piepende banden van een auto. Hij raakte me aan de zij en ik lag er. Net voor het gebeurde voelde ik dat Jet zich losrukte, en had ze de kinderwagen uit de weg geduwd.'

De kinderwagen kantelde. Toch is de 28-jarige blinde moeder blij met de handeling van Jet. 'Ze is er niet voor opgeleid, maar ze is altijd heel beschermend geweest naar Jacob toe. Zelfs toen ik nog op de grond lag wist ik dat hij in veiligheid was. Ik mag er niet aan denken wat er gebeurd was als ze niet had gedaan wat ze had gedaan. Ze reageerde bliksemsnel, echt geweldig.'

Waardevol
De baby kwam er vanaf met een snee in de lip. De vrouw zelf liep geen noemenswaardige verwondingen op. 'Onmiddellijk na het gebeuren, was Jet ook weer bezorgd om mij. Ze kwam mijn gezicht likken en controleerde of ik bij bewustzijn was, en dan was ze weer gerustgesteld.




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten