donderdag 15 mei 2014

Fluisteraar voetbalt zonder angst met de leeuwen

Leeuwenfluisteraar Kevin Richardson voetbalt met drie leeuwen © Ramon Stalenhoef.


Het is bijna niet te geloven, maar de beelden van een voetballende zakenman tussen drie leeuwen in een reclame Van Gils zijn zonder trucage gemaakt. De man die zich zonder angst tussen de roofdieren begeeft is leeuwenfluisteraar Kevin Richardson. 'De dieren zien hem als één van hen', legt Ramon Stalenhoef van het Amsterdamse reclamebureau SSSS & Orchestra uit.

Ramon Stalenhoef reisde samen met zijn collega Misha Schreuder en fotograaf Jeroen Hofman naar Zuid-Afrika om daar de campagnebeelden voor Van Gils, het merk dat de pakken voor de Oranje-internationals in Brazilië levert, te maken.

Kevin Richardson werkte graag mee. Met de leeuw als nationaal symbool van Nederland is deze reclame voor hem ook een uitgelezen kans om aandacht te vragen voor de bedreigde diersoort. De reclame laat de vertrouwde relatie tussen Kevin en de leeuwen zien.

Eén van hen
De zogenoemde leeuwenfluisteraar heeft een buitengewone band met de leeuwen uit Dinokeng National Park. 'Hij was er bij vanaf hun geboorte en heeft de dieren vervolgens helpen opgroeien', legt Ramon uit. 'Omdat hij zich gedraagt als een leeuw, wordt hij volledig door ze geaccepteerd. Kevin wordt gezien als één van hen.'

De crewleden werden van tevoren goed geïnformeerd door Kevin. 'Je hebt hier wel te maken met wilde dieren. Wij als buitenstaanders worden natuurlijk gezien als indringers, dus we moesten te allen tijde in de auto blijven zitten.'

Hengel met vlees
Toch ging het één keer bijna mis toen Ramon zag dat het pak van Kevin onder de leeuwenharen en zand zat. 'Omdat er nog een vlek op het pak zat, stak ik mijn arm uit de auto om die aan te wijzen. Ik zag alleen niet dat er een leeuw om de auto heen was gelopen, dus ik stak mijn arm bijna in zijn bek.' De crew schrok was ervan geschrokken en Kevin riep: 'Don't ever do that again, Ramon!'





Een ander spannend moment was de opname van de scène waarin Kevin met een leeuw over de savanne loopt. 'We maakten gebruik van een camera aan een soort hengel. Ik denk dat de leeuw dacht dat er vlees aan zat, want hij rende er op af alsof hij op een prooi jaagde. Net op tijd werd de hengel ingetrokken en stopte de leeuw zijn aanval. Dat was een spannend moment, want je realiseert je toch weer dat je met wilde dieren werkt,' vertelt Ramon.

Drie pakken en vijftien ballen
Alle beelden werden in één dag geschoten. Dat vergde een goede voorbereiding met het hele team. De opnames van de reclame en de foto's werden tegelijk gedaan. Dat gebeurt normaal gesproken apart van elkaar, maar om zo efficiënt mogelijk te werk te gaan, werd ervoor gekozen het op één dag voor elkaar te krijgen. 'We zijn van half 4 's ochtends tot 's avonds laat bezig geweest.'

In de reclame is te zien hoe Kevin met een leeuw knuffelt. Het pak komt onder het kwijl te zitten. 'We hebben drie pakken meegenomen en gebruikt, maar ze waren, behalve het kwijl, geen van allen gehavend.'

Kevin had van tevoren geen idee of de leeuwen mee zouden voetballen, maar de leeuwen waren meteen enthousiast over de oranje ballen. Er bleef niets van over. 'We hadden vijftien ballen meegenomen en ze zijn er allemaal aangegaan,' vertelt Ramon. 'Een aantal ballen hebben we mee naar huis genomen als aandenken.'




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten