Onderzoeksjournalisten van Al Jazeera zeggen de 'donkere kant van de Boeing Dreamliner' bloot te hebben gelegd. In een reportage van de nieuwszender maken werknemers van de Amerikaanse vliegtuigbouwer melding van serieuze veiligsheidsproblemen met het toestel en veelvuldig drugsgebruik onder personeel op de werkvloer. Van de 15 ondervraagde werknemers zeiden 10 niet te durven vliegen met de Dreamliners waar ze zelf aan hebben meegebouwd.
In de documentaire 'Broken Dreams: The Boeing 787', die gisteravond voor het eerst werd uitgezonden en op de website van Al Jazeera te zien is, uiten zowel huidige als gepensioneerde werknemers hun bezorgdheid omtrent de kwaliteitscontrole. De dreamliner die eind 2011 een eerste commerciële vlucht maakte, wordt sinds de lancering geplaagd met technische problemen. De gloednieuwe vloot moest zelfs tijdelijk aan de grond gehouden worden na defecten en problemenen met de batterijen.
'IJsberg'
Een arbeider van één van de twee productielijnen van de Boeing 787 in Charleston in de Amerikaanse staat South Carolina nam contact op met Al Jazeera om zijn grieven openbaar te maken. De man, die anoniem wenst te blijven, beschrijft het aantal problemen waarmee het paradepaardje wordt geconfronteerd als een gigantische 'ijsberg'. Hij beweert dat slechts tien procent van de mankementen bekend zijn bij de reizigers, de rest wordt angstvallig 'doodgezwegen'.
'Het vreet aan me'
'Ik heb veel dingen gezien die niet thuis horen in een assemblagehal', zegt de arbeider. 'Het vreet aan me te weten wat ik allemaal weet zonder dat ik er iets mag over zeggen.' Te loslippige medewerkers zouden in de loop der jaren namelijk op straat zijn gezet. Uiteindelijk ging hij met een verborgen camera aan de slag om discussies met collega's in de fabriek op te nemen. Hij vraagt aan vijftien willekeurige arbeiders die de Dreamliner assembleren of ze met het toestel zouden vliegen. Tien antwoorden dat ze dat niet zouden doen.
'Doodswens'
'Ik zou met geen enkele van deze toestellen meevliegen omdat ik zie hoe de kwaliteit hier dag na dag achteruitgaat', antwoordt een medewerker. Een andere arbeider verwoordt het zo: 'Ja, ik zou meevliegen maar ik heb dan ook een doodswens.' Een derde arbeider zegt over de toestellen die in South Carolina geassembleerd zijn: 'We bouwen ze niet om te vliegen maar wel om te verkopen, als u begrijpt wat ik bedoel'.
Cocaïne
De medewerker van Boeing meldt ook dat hij bezorgd is over het drugsgebruik bij zijn collega's. 'Ze praten over drugs en waar ze te verkrijgen zijn', beweert hij. In de reportage zegt een man: 'Hier circuleren vooral cocaïne en verdovende middelen; je kan hier wiet krijgen, zelfs ontzettend goede wiet.' Andere arbeiders klagen dan weer dat Boeing de werknemers nooit test op drugsgebruik. 'Er zijn mensen die tijdens de lunch drugs gebruiken', claimen ze.
Intern document
Al Jazeera wist ook de hand te leggen op een intern document uit 2010 waaruit moet blijken dat de vliegtuigbouwer de kwaliteitsstandaarden aanpaste om de leveringstermijn te kunnen respecteren. Cynthia Cole, de voormalige vakbondsvoorzitster van de ingenieurs van Boeing, voegt toe dat ze niet langer wil vliegen met het toestel. 'Ik heb het altijd wat vermeden en na dit gezien te hebben, zal ik zeker vermijden ooit nog met een dreamliner mee te vliegen.'
Reactie
In een reactie aan Al Jazeera zegt Boeing dat '787 toestellen die werden geassembleerd in South Carolina en Washington voldoen aan de hoogste kwaliteits- en veiligheidsvereisten na robuuste testen en inspecties.' Boeing heeft ook een verklaring in reactie op de reportage op zijn eigen website gezet.
Onder dit artikel is een preview te zien van de spraakmakende documentaire en een interview van journalist Will Jordan met Larry Loftis, de huidige manager van het 787-programma van Boeing. Na enkele stekelige vragen maken de PR-mensen van de vliegtuigbouwer een abrupt einde aan het gesprek.
Bron
Geen opmerkingen:
Een reactie posten