vrijdag 13 januari 2012

Britse vrouw hoest tumor los en redt daarmee haar leven

© ThinkStock

Een vrouw heeft haar eigen leven gered door een tumor op te hoesten. De Britse Claire Osborn kreeg een kriebelig gevoel achter in haar keel en kuchte een twee centimeter grote hartvormige brok op. Ze bracht het weefsel naar haar huisarts en na een biopsie bleek dat het een agressieve mond- en keeltumor was. Nader onderzoek wees uit dat er verder geen spoor van kanker in haar lichaam te vinden was.
Artsen denken nu dat de tumor achter in haar keel op een soort steeltje groeide, dat afbrak bij het hoesten. 'De dokter vertelde me: Het lijkt er op dat u uw kanker heeft opgehoest. Gefeliciteerd', vertelt Osborn tegen de Huffington Post.

'Ik was met stomheid geslagen. Ik kon niet geloven dat een hoestbui mijn leven had gered. Als dat niet was gebeurd, had de tumor kunnen groeien en was de kanker ongetwijfeld uitgezaaid naar andere delen van mijn lichaam.'







Een stukje lever
De moeder van zes kinderen had een dag eerder al een hevige hoestbui gehad en daarbij een brokje opgehoest 'dat op een stukje lever leek', maar ze had er 'niets bij gedacht en het gewoon weggegooid'. Pas toen ze een dag later weer weefsel ophoestte, kreeg ze het gevoel dat er iets mis kon zijn. 'Ik zat met mijn zoon in de auto toen het weer gebeurde, maar deze keer was de brok een stuk groter; ongeveer twee centimeter lang.'

Ze bracht de brok naar de huisarts die het weefsel opstuurde voor tests. Osborn ging op vakantie, en toen ze twee weken later terug kwam, hoorde ze dat ze kanker had. 'Het was een agressieve vorm, die ze niet konden opereren. Ik moest me voorbereiden op bestralingen en chemotherapie.'

Sparen voor de begrafenis
'Ik dacht dat ik zou sterven. De overlevingskansen bij deze vorm van kanker zijn klein, ongeveer 50 procent, dus ik ging sparen voor mijn begrafenis.' Alle volgende testen kwamen, tot de stomme verbazing van artsen van het Academisch Ziekenhuis van Conventry, echter negatief terug. Hoofd- en nekchirurg Gary Walton, die haar behandelde, zei: 'Deze patiënt heeft feitelijk haar tumor opgehoest. Dat is zeer ongebruikelijk. Maar het is wel gebeurd.'

Bron:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten