dinsdag 2 oktober 2012

Chinezen 'dumpen' miljoenen kinderen om werk te zoeken

Heel wat Chinezen vieren deze week het festival van het midden van de herfst en de nationale feestdag, waardoor ze een hele week vrij hebben om met hun familie door te brengen. Maar voor miljoenen Chinese migrantenarbeiders is het een werkweek als een andere. Zij lieten hun kinderen achter in hun dorpen en zien die soms jarenlang niet meer terug. Geschat wordt dat er in China zo'n 58 miljoen 'achtergelaten' kinderen zijn. In een BBC-reportage vertelt de elfjarige Tang Xiaoqian uit de provincie Anhui in Centraal-China hartverscheurend over haar verzuchtingen en haar dromen.

"Toen ik acht maanden was, gingen mijn ouders werk zoeken in Shanghai. Ik woonde bij mijn grootouders in de bergen, tot ik naar school kon. Telkens met nieuwjaar zeggen mijn ouders dat ze het te druk hebben om me te komen bezoeken", getuigt Tang in het BBC-filmpje.

Alleen
"Als ik mijn ouders mis, schrijf ik hen een brief. Die vouw ik dan tot een bootje dat ik op de rivier zet, in de hoop dat ze mijn brief ontvangen".

"Onlangs nam ik deel aan een welsprekendheidswedstrijd. De helft van de kinderen hadden ouders die hen toejuichten, ik stond daar alleen".






Dromen
"Ik wil hard studeren en naar de universiteit gaan. Ik wil veel geld verdienen en een groot huis kopen voor mijn ouders. Dan kunnen we elke dag samen zijn".

"De bergen en rivieren hier zijn mooi, maar hier kan je enkel boer worden. Daarom trokken onze ouders weg, om werk te vinden in verre steden zoals Shanghai en Peking. Ze werken daar hard in fabrieken zodat ze ons hier naar school kunnen laten gaan".

"Als ik groot ben, wil ik helpen om mijn dorp in een stad te veranderen, met overal grote wegen en ik zal een bedrijf openen zodat alle ouders hier kunnen komen werken. Dan moeten de kinderen niet meer van hun ouders gescheiden worden".

Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten