maandag 1 oktober 2012

"Ik ga de honger in de wereld aanpakken met ... algen"

Elke week geeft de BBC ruimte aan een wetenschapper om een radicaal, inspirerend of ronduit controversieel idee de wereld in te sturen. Zeebioloog Chuck Fisher heeft een 'kleurrijke' theorie op poten gezet om de wereldhonger aan te pakken.

"Mijn idee is gebaseerd op de dieren die ik bestudeer, maar stak jaren geleden eigenlijk al de kop op toen ik koralen aan het onderzoeken was. Ik moet wel zeggen dat er nog heel veel details moeten worden onderzocht en uitgewerkt, dus het is een droom voor de toekomst", aldus Fisher.

Algen
De koralen op een koraalrif zijn in feite een symbiotische combinatie van fotosynthetische algen die binnenin de koraaldiertjes leven, met als resultaat dat deze koralen maar een zeer beperkte nood heb aan voeding. De meeste voedingsstoffen halen ze dankzij de algen namelijk rechtstreeks uit het zonlicht. "Mijn idee is om piepkleine eencellige fotosynthetische algen onder de menselijke huid te implanteren", klinkt het.

Zonlicht eten
Los van het feit dat het menselijk ras er heel wat kleurrijker bij zou lopen, zouden deze kleine symbionten voor het grootste deel instaan voor de voedselproductie. "Het zou een einde kunnen betekenen voor de honger in de wereld", stelt Fischer. "Aangezien de mens warmbloedig is, zouden we ons eigen voedsel kunnen kweken onder onze huid, zelfs in de winter. Alleen moet de zon dan wel schijnen", klinkt het besluit.

Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten