maandag 5 augustus 2013

Braziliaanse man ligt al 45 jaar in ziekenhuis

© getty.


Paulo Henrique Machado leeft al zijn hele leven in een ziekenhuis. Hij werd geboren met kinderverlamming, veroorzaakt door polio. Vandaag, 45 jaar later, is de man nog steeds 24 uur per dag afhankelijk van een beademingstoestel.

Toch lukte het hem computeranimator te worden. Bovendien maakt hij sinds kort zelfs een televisieserie over zijn eigen leven.

Vrijwel meteen na zijn geboorte raakte de man besmet met polio, zijn moeder overleed kort na de bevalling. Vanaf dan was meteen duidelijk dat de Braziliaanse man nooit zonder rolstoel en beademingstoestel zou kunnen.

Maximaal 10 jaar
In de jaren 70 werden met polio besmette kinderen aan een 'torpedo' geplaatst, een soort van ijzeren omhulsel dat de functie van de longen moest overnemen. Toch bracht dit weinig verbetering in de vooruitzichten van deze kinderen, hun levensverwachting werd door de artsen geschat op hooguit 10 jaar.

Door zijn beperkte mobiliteit speelde Machado's leven zich volledig af in ziekenhuis. 'Naast mij had je Eliana, Pedrinho, Anderson, Claudia, Luciana en Tania, zij waren allemaal voor een lange periode van meer dan 10 jaar in het ziekenhuis, net als ik.'

Eliana
Maar naarmate deze kinderen ouder werden, vielen ze een voor een weg. 'Het was moeilijk, elk verlies voelde als een verscheuring, vooral fysisch, net een verminking. Vandaag zijn we nog met twee, Eliana en ik.'

Dokters kunnen niet begrijpen hoe de twee het zolang kunnen volhouden, maar ze delen nu al jaren een kamer en hun relatie onderling is cruciaal. 'Sommige mensen denken dat we getrouwd zijn, maar ik zie ons eerder als broer en zus', aldus Machado.

Door het gevaar voor infecties mogen de twee het ziekenhuis niet verlaten. Moderne technologie zorgde er toch voor dat ze de laatste jaren toch enkele uitstapjes naar buiten mochten maken. 'Ons tripje naar de zee was het mooiste, ik was toen 32, toen ze deur van de auto opendeden zag ik voor het eerst in mijn leven de zee. Mijn eerste reactie was: Wow, wat is dit?'





Eigen leven verfilmen
Machado kreeg van het ziekenhuis twee computers ter beschikking en hoopt nu zijn grote droom te kunnen waarmaken: een televisieserie over zijn leven en dat van Eliana. Om dit te kunnen doen lanceerde de man een online reclamecampagne om zo geld te kunnen ophalen. In mei bereikte hij zijn doel, de campagne bracht maar liefst 65.000 dollar op (net geen 50.000 euro).

Met dat geld gaat Machado nu een 3D-animatiefilm maken, gebaseerd op zijn eigen ondervindingen. 'Ik wil het aantrekkelijk maken, niet enkel kleurrijk. Ik denk dat het zeer realistisch zal worden, omdat sommige personages gehandicapt zijn en ik weet exact wat zij voelen.'

Lees hier het volledige verhaal met foto's.




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten