zaterdag 10 augustus 2013

'Die agent begon ineens te huilen'

Actievoerder doet verhaal na bizar Fillipijns avontuur

Thomas van Beersum (L.) tegenover de Fillipijnse agent. © AD.


Een foto van een Nederlandse activist en een huilende Filipijnse agent ging vorige maand de hele wereld over. Door de foto werd de Utrechtse activist Thomas van Beersum (20) het middelpunt van een enorme rel. Hij belandde zelfs in de cel. Afgelopen week gooide de Filipijnse regering hem het land uit. 'Dit was allemaal niet de bedoeling.'

Het moet een demonstratie worden zoals hij er al zo veel meemaakte. Thomas van Beersum staat op 22 juli voor het presidentiële paleis in Manilla tussen 20.000 Filipino's, die een vreedzame demonstratie tegen president Aquino willen houden. Alles gaat goed, tot de politie slaags raakt met een groepje oproerkraaiers en met stokken begint te slaan. Er vallen 41 gewonden.

Van Beersum ziet het gebeuren en wurmt zich door de menigte naar voren. 'Om de betogers te beschermen', zegt hij nu. 'In 2011 had ik dat ook gedaan tijdens een demonstratie. Met een blanke erbij durft de politie niets te doen, dacht ik.'

Emotioneel
Het loopt anders. Als Van Beersum vooraan staat, begint hij te schreeuwen tegen een politieagent die voor hem staat. 'Ik vroeg hem waarom de politie geweld gebruikte bij een vreedzame betoging. Eerst reageerde hij niet. Toen stak hij twee vingers in de lucht en zei: 'Relax, peace'. Toen ik mijn vraag bleef herhalen, werd hij emotioneel. 'Ik voer slechts orders uit', zei hij.

Te midden van het geweld blijft de jonge Utrechter schreeuwen tegen de agent. Woedend en met gebalde vuist schreeuwt hij naar eigen zeggen: 'Neem je verantwoordelijkheid'. En toen gebeurde het. 'De agent begon ineens te huilen.'

Wereldnieuws
Het blijkt het startpunt voor een bizarre reeks gebeurtenissen. Een persfotograaf en een cameraman die net als Van Beersum vooraan staan, maken opnames van de schreeuwende activist en de huilende agent. De foto verschijnt een paar uur later al op internet, maar de gekte begint pas echt als hij via Facebook verspreid begint te worden. De foto prijkt de volgende dag op alle voorpagina's in de Filipijnen - en haalt zelfs voorpagina's en nieuwssites in veel andere landen.




Van Beersum is vanaf dat moment het middelpunt van een nationale rel. Op televisie wordt schande gesproken over de agressieve buitenlander, die geen respect toonde voor het gezag.

Vastgehouden
Een week lang gaat de rel door. Uiteindelijk besloot Van Beersum het land te verlaten. Maar op de luchthaven van Manilla bleek hij maandag niet weg te kunnen. Agenten pakten hem op, omdat hij de visumvoorwaarden had overschreden.

Op Schiphol wachtten familie en medeactivisten hem donderdag op en organiseerden een feestje voor hem. Nu de storm is gaan liggen, wil hij voor één keer uitleggen waarom hij naar de Filipijnen ging. 'Ik wilde me verdiepen in de situatie van arbeiders en boeren. Ik voel me verantwoordelijk voor het lot van de arme Filipino's en besloot er iets aan te doen, aldus van Beersum in het AD van zaterdag.




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten