woensdag 5 februari 2014

'Meer Nederlanders op foodtrip naar Duitse super'

Archiefbeeld van winkelend publiek bij de Aldi. © ANP.



Door grote prijsverschillen gaan steeds meer Nederlanders op 'foodtrip' naar een supermarkt in Duitsland. In de grensstreken is dat inmiddels in de cijfers terug te zien, meldde marktonderzoeksbureau GfK vandaag.

Bijna de helft (48 procent) van de Limburgers kocht het afgelopen jaar één keer per maand over de grens. Een jaar geleden was dat nog 44 procent. Van hun totale bestedingen aan voeding komt 4,8 procent over de grens terecht. Vooral voor wijn en aperitieven (15,6 procent), frisdranken en vruchtensappen (6,9 procent) en sanitaire producten (6,8 procent) trekken ze de grens over.

Hoge accijnzen
Dat de prijzen in Duitsland lager liggen, komt voornamelijk door de hoge accijnzen die in Nederland betaald moeten worden. 'Op een fles wijn ben je hier beduidend duurder uit', zegt supermarktdeskundige Joop Holla van GfK. Volgens hem slaan de Nederlanders die over de grens hun inkopen doen, vaak in één keer veel producten in. Het bedrag per supermarktbezoek in het buitenland ligt gemiddeld zo'n derde hoger dan hier.

Ook de inwoners van Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland besteden steeds meer bij de oosterburen, blijkt uit de cijfers van GfK. Voor Brabanders en Zeeuwen is het minder aantrekkelijk om in België supermarkten te bezoeken.

Belgen naar Nederland
Het prijspeil in Belgische supermarkten ligt ietsje hoger dan in Nederland. Daardoor is de situatie daar eerder andersom. Volgens Holla zijn er zelfs Nederlandse supermarkten die folders verspreiden in België om onze zuiderburen te verleiden om in ons land hun inkopen te doen.

De omzet van de Nederlandse supermarkten staat de laatste tijd onder druk. In november (min 0,6 procent) en december vorig jaar (min 1 procent) daalde de omzet zelfs. Afgelopen maand was weer sprake van een groei van 1,5 procent.

De gezamenlijke omzet bedroeg in januari 3,18 miljard euro, tegen 3,13 miljard euro in januari vorig jaar. De plus in januari heeft volgens Holla mogelijk te maken met weersinvloeden. Hij vindt het nog te vroeg om te spreken van een trendbreuk.




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten