donderdag 23 januari 2014

RET-chauffeur reed 20 jaar zonder rijbewijs

© ANP.



Een 59-jarige buschauffeur uit Rotterdam blijkt 20 jaar zonder rijbewijs te hebben gereden. Zijn baas, het Rotterdamse vervoerbedrijf RET, wist van niets en heeft hem meteen ontslagen.

De zaak kwam aan het licht doordat de man onlangs een aanrijding veroorzaakte. Hij had vier keer zoveel alcohol gedronken als toegestaan. Met zijn flink beschadigde bus - met daarin zeven passagiers - was Christiaan M. doodleuk doorgereden. Gisteren stond hij voor de rechter.

Bij die zitting openbaarde de officier van justitie dat de man al decennia zonder rijbewijs achter het stuur zit. Bij zowel de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) als het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheid) staat de man niet geregistreerd. Zelf hield hij voor de rechter overigens vol dat hij wél een rijbewijs heeft, maar dat hij het is 'kwijtgeraakt'. Toen de rechter hem vroeg het te tonen, zei de chauffeur: 'Ik heb mijn hele huis overhoop gehaald, maar heb het niet gevonden. Ik denk dat het nog in mijn RET-jasje zit.' Het CBR bevestigt desgevraagd dat de man in elk geval de laatste 20 jaar onmogelijk een rijbewijs kan hebben gehad, omdat hij in geen enkel systeem voorkomt.


Rijbewijs
Opmerkelijk genoeg is de man in 2011 ook al eens betrapt op rijden onder invloed én rijden zonder rijbewijs, maar de RET zegt daarover nooit door de betrokken instanties te zijn geïnformeerd. Hoe de man zonder een rijbewijs überhaupt ooit een baan als buschauffeur kon krijgen, kan de RET niet zeggen.

Voor het rijden onder invloed had de chauffeur ook al een opmerkelijke verklaring. Hij zat beschonken achter het stuur, omdat hij de avond ervoor wat op had tijdens een feestje, zei hij. Dat zat de volgende ochtend nog in zijn bloed. 'Dan moet u die avond wel erg veel hebben gedronken,' aldus de rechter.

De buschauffeur zegt dat hij tijdens het ongeluk een black out had. 'De oorzaak kan de alcohol zijn geweest, of een lichte beroerte. Als ik had geconstateerd dat ik iemand had aangereden, was ik geen meter verder gereden. Stom dat het zo is gebeurd. Ik had me die ochtend ziek moeten melden.' De man kreeg een boete van 1150 euro. Hoewel hij al geen rijbewijs heeft, legde de rechter hem ook nog een ontzegging van de rijbevoegdheid op.




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten