zaterdag 25 januari 2014

OM wil in gesprek met hongerstakende moeder Leon

Marijke Herkema gaat door met haar hongerstaking. 'Ik ben het Leon verplicht'. © AD/Sanne Donders.



Herman Bolhaar, baas van het Openbaar Ministerie, wil in gesprek met Marijke Harkema. Ze ging gisteren in hongerstaking om nieuw onderzoek af te dwingen naar de dood van haar zoon Leon (19).

Harkema en haar advocaat zijn door Bolhaar - voorzitter van het College van procureurs-generaal van het Openbaar Ministerie (OM) - uitgenodigd op initiatief van de stichting Aandacht Doet Spreken (ADS). Die behartigt de belangen voor nabestaanden van slachtoffers van geweldsmisdrijven.
Marijke (48) wil nieuw onderzoek omdat haar zoon Leon in 2008 volgens haar is vermoord. Politie en justitie volharden in een noodlottig verdrinkingsongeval.

'Over anderhalve maand!'
De Schiedamse reageert allesbehalve uitbundig op het verzoek van Bolhaar naar het gerechtsgebouw in Den Haag te komen. 'Mij wordt gevraagd of de datum 13 maart mij schikt', zegt ze. 'Dat is over anderhalve maand! Als nu gedacht wordt dat ik mijn hongerstaking stop zet omdat het OM mij heeft uitgenodigd, dan hebben ze het mis. Ik ga door met mijn actie totdat ons wordt toegezegd wat we vragen: het volledige dossier en nieuw onderzoek. Ik ben het Leon verplicht.'


ADS benaderde niet alleen de hoogste baas van het OM, maar ook staatssecretaris Fred Teeven. 'Dat doen we niet vaak', zegt Jack Keijzer, voorzitter van de stichting. ADS. 'Bij een ernstige zaak als deze was het voor ons hét moment om contact te leggen met Bolhaar en Teeven. We hebben het hier om een heel extreme situatie.'

Artikel 12-procedure
Marijke zal zich in het gesprek laten bijstaan door haar advocaat Job Knoester. De Haagse strafpleiter wil een zogenoemde artikel 12-procedure beginnen om daarmee af te dwingen dat het OM een geheel nieuwe rechercheploeg opnieuw onderzoek laat doen naar de dood van Leon. Hij heeft - nog - geen goed woord over voor justitie. 'Onlangs is voor de tweede keer Leons graf vernield op de dag voor zijn verjaardag en nog wordt dat niet serieus onderzocht. En dat is niet bepaald het enige.'




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten