maandag 23 februari 2015

Britse zakenman verruilt luxeleven voor strijd tegen IS

© Facebook/Tom Locks.


Een Britse zakenman heeft zijn luxeleven in het Verenigd Koninkrijk opgegeven om in Irak te strijden tegen terreurgroep IS en mensen te helpen. Tim Locks (38) verkocht zijn huis, tikte een enkel vliegticket naar de Iraakse stad Sulaymaniyah op de kop en is nu lid van de christelijke militie Dwekh Nawsha.

,,In mijn huis in Engeland had ik een tv in elke kamer, een zwembad... Ik ging acht keer per jaar op reis. Ik deed wat ik wilde, wanneer ik wilde. In Irak heb ik niks, maar ik kan mensen helpen. En dat samen met een groep mannen die ik nog maar een paar weken ken, maar nu al als familie zijn voor mij", zo vertelt hij aan de Britse kranten Daily Mail en Mirror.

De voormalige portier en eigenaar van een bouwbedrijf besliste vorig jaar in augustus om zijn leven om te gooien, nadat hij in het nieuws gruwelijke beelden had gezien van het bloedbad in de Sinjar-regio, in het noordwesten van Irak. IS-strijders doodden er vorige zomer meer dan 500 yezidi's, een etnische en religieuze Koerdische bevolkingsgroep. Slachtoffers waren kinderen, vrouwen en mannen.

,,Toen ik de beelden zag, dacht ik: 'Ik heb een geweldig leven en huis. Een job. Nu is het tijd om anderen te helpen'."

Uitroeien
Locks bracht zijn huis op de markt en zocht online contact met mensen in Irak. Begin deze maand zette hij voet aan grond in Koerdistan. Momenteel werkt Locks aan bouwprojecten in de provincie Ninive, later wil hij de wapens opnemen en strijden tegen IS. ,,Iedere samenleving die mensen doodt en onthoofdt, moet aangevochten worden", is Locks overtuiging.

Het is nog onzeker of de dertiger ooit zal terugkeren naar Groot-Brittannië. Hij beseft dat hij het dan zwaar krijgt met de Britse veiligheidsdiensten. ,,Pas wanneer Islamitische Staat is uitgeroeid, zal ik terugkeren naar het Verenigd Koninkrijk", besluit hij.


Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten