dinsdag 24 februari 2015

Man fietst elke dag zestig kilometer, ook als het -10 is



Niets weerhoudt de 56-jarige Fraser Cunningham ervan om op zijn fiets te stappen. Zelfs niet als het ijskoud is (-10 graden) en dat al tien jaar lang. De Amerikaan was de ellenlange files elke dag met de auto zat. ,,Die één à twee uur op de fiets heb ik echt tijd voor mezelf. Ook om na te denken."

Elke morgen stapt de Amerikaan om 5.30 uur op zijn fiets richting zijn werk, bijna 30 kilometer heen en aan het einde van de dag weer terug. Zijn baard bevriest en zelfs zijn ogen zijn al eens letterlijk bevroren tijdens de tocht. ,,Mijn ogen waren open, dat is beter dan dat ze dicht vriezen", vertelt de man nuchter aan het Amerikaanse medium USA Today.

Cunningham kwam vaak gefrustreerd op zijn werk aan, als hij net uren in de file had gestaan ,,Ik ontwikkel spullen voor mijn werk, tijdens het rijden krijg ik inspiratie."

De inwoner van het plaatsje Cincinnati, in Ohio, slaat geen dag over. ,,Ik wil mijn record verbreken", verklaart hij. De man fietste al eens aansluitend 1 jaar en 8,5 maand achtereen. ,,Nu zit ik op 1 jaar en 6,5 maanden. Nog even te gaan dus."

Wiebelen
'Even' die 60 kilometer op een dag afleggen is makkelijker gezegd dan gedaan, zeker met de dalende temperaturen. ,,Het is heel zwaar. Na een uur slaat de kou echt toe. Ik ga dan met mijn tenen wiebelen om te voorkomen dat ze bevriezen, maar dat is bijna niet te doen."

Ook liet Cunningham expres zijn baard staan, waar de ijspegels in hangen na zijn fietstocht. ,,Dat houdt mijn kin warm, zegt mijn vrouw altijd." Maar zelfs de baard, lagen kleding en speciale wanten kunnen hem niet warm houden. ,,Na een tijdje is de kou niet meer tegen te houden, dan begin ik te denken aan mijn espresso die klaar staat als ik thuis kom."

De Amerikaan wil zo lang mogelijk blijven fietsen. ,,Zeker tot mijn pensioen, daarna zoek ik een ander doel om naartoe te fietsen."





Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten