dinsdag 20 augustus 2013

Amerikaan door leugen van dochter al 15 jaar onschuldig in cel

Een Amerikaan zit door een leugen van zijn dochter al vijftien jaar onschuldig in de cel. Hoewel zijn dochter, Chaneya Kelly, intussen heeft aangegeven dat hij haar niet heeft verkracht, krijgt ze haar fout niet meer rechtgezet.

Als negenjarig meisje hield de vrouw uit Newburgh vol dat haar vader haar misbruikt had. Ze zou daarbij onder druk zijn gezet door haar - verslaafde - moeder. Intussen vraagt ze al meer dan tien jaar vergeefs om zijn vrijlating.

Minstens twintig jaar
Daryl Kelly werd tot ten minste twintig jaar cel veroordeeld nadat de jury overtuigd was van zijn schuld. Maar forensisch onderzoek leverede destijds geen sluitend bewijs op en de veroordeelde had nooit eerder een zedendelict begaan. De woorden van het meisje én de moeder volstonden om hem achter tralies te krijgen.

De man blijft volhouden onschuldig te zijn. 'Op een dag zal de waarheid me bevrijden. Alles wat ik moet doen, is volhouden', verklaarde hij voor de camera van NBC News.

Drugsverslaving
Daryl Kelly zette in oktober 1997 alles op alles om van zijn drugsverslaving af te raken. Zijn echtgenote was er nog veel erger aan toe. 'Op een dag vroeg mijn moeder me of hij me ooit aangeraakt had', aldus Chaneya. 'Omdat ik bleef ontkennen, begon ze me te bedreigen. En zo heb ik uiteindelijk toch haar versie verteld tegen de politie.'

Met verstrekkende gevolgen: Daryl moest naar de gevangenis, Chaneya werd opgevangen door haar oma. Tegen haar biechtte ze een half jaar later op dat Daryl geen vinger naar haar uitgestoken had. Kelly's advocaat nam haar bekentenis op video op, maar volgens de rechter klonk die te geforceerd om geloofwaardig te zijn. Zelfs toen haar moeder onder ede verklaarde dat ze haar dochter inderdaad onder druk gezet had, kwam er geen nieuwe wending in de zaak.

Omhelzen
Vanaf haar vijftiende kreeg Chaneya de toestemming om haar vader te gaan opzoeken. 'Het eerste wat hij deed, was me omhelzen. Hij vertelde dat hij me graag zag en... dat hij me niets kwalijk neemt', aldus de vrouw.

Zelfs na al deze ontwikkelingen blijft Frank Phillips, de openbaar aanklager van toen, zijn twijfels houden. 'Het gebeurt wel vaker dat het slachtoffer haar verklaringen intrekt om haar misbruiker te beschermen', aldus Phillips. Nu de zaak desondanks heropend is, mogen vader en dochter Kelly nieuwe hoop koesteren.




Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten